خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

کنسول افغانستان در جده خواستار اقامت دایمی در عربستان شد

اصیل محمد صادقی کنسول افغانستان در جده، از دولت عربستان سعودی خواسته تا پس از پایان ماموریتش، به او و خانواده‌‍اش اقامت عربستان را بدهند.

به نقل از تلویزیون یک، بازنگشتن بسیاری از دیپلومات های افغانستان پس از پایان ماموریت‌شان به کشور، ظاهرا به یک درد سر بزرگ برای وزارت امور خارجه مبدل شده است.

در تازه ترین مورد کنسول افغانستان در شهر جده عربستان سعودی از این کشور درخواست اقامت دایمی کرده است.

اصیل محمد صادقی در نامه‌ای که به زبان عربی به دولت عربستان فرستاده، از این کشور خواسته که پس از پایان ماموریتش، به دلیل این که عربستان یک کشور امن است به او و خانواده‌اش، اجازه اقامت بدهد.

محمد ناطقی، یکی از دیپلومات‌های پیشین در مورد چنین فرارها گفت: "اگر ماموران و سفیران و سایر کارمندان دولتی که سرمایه زیادی بالای آنان هزینه شده، به کشور بر نگردند باید با آنان برخورد قانونی شود."

شماری از دیپلومات‌های پیشین و نمایندگان مجلس به این نظرند که پول فراوانی بالای دیپلومات ها و سایر کارمندان دولتی هزینه می‌شود که بازنگشتن آنان از یک سوء اعتبار افغانستان را نزد جهانیان صدمه می‌زند و از سوی دیگر این هزینه‌ها هدر می‌روند.

افزون بر این، باورها بر این است که این کار جایگاه و اعتبار افغانستان را نزد جهانیان صدمه می‌زند.

حسیب الله کلیمزی، معاون دوم مجلس سنا نیز فرار مقام های دولتی را به هدر رفتن سرمایه معنوی و بی اعتباری دولت نزد سایر دولت ها خوانده و از وزارت خارجه خواسته است تا مسوولیت اش را در برابر مجازات و جلوگیری این فرارها ادا کند.

وزارت خارجه نخواست دراین مورد صحبت کند، اما اصیل محمد صادقی، کنسول افغانستان در جده عربستان در گفت‌وگوی تیلفونی با این تلویزیون موضوع را رد می‌کند و آن را توطئه‌ای بر ضد خودش می‌داند.

این نخستین مورد از فرار و یا هم بازنگشتن دیپلومات های افغانستان از کشورهای خارجی نیست.

چند سال پیش هم روزنامه اشپیگل آلمان گزارش داده بود که بسیاری از سفیران و دیپلومات های افغانستان پس از پایان ماموریت‌شان به ویژه در کشورهای اروپایی به افغانستان باز نمی‌گردند و در آنجا درخواست پناهندگی می‌دهند.

اما آن‌چه روشن است این‌که تا هنوز وزارت امور خارجه موفق نشده برنامه ای را روی دست بگیرد تا جلو این فرارها از آدرس دولت، گرفته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.