خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

بودجۀ سال مالى آینده از تصویب ولسى جرگه بازماند

طرح بودجۀ سال مالی آینده، به دلیل اعتراض شمارى از اعضاى ولسى جرگه در پیوند به نبود توازن و در نظرنگرفتن پیشنهادات آنان در طرح تعدیلی آن، از تصویب بازماند و به نشست بعدی این جرگه موکول شد.

مشرانوجرگه، این طرح را در هفتم قوس سال روان، با ارایۀ پیشنهاد ده ها پروژۀ انکشافى براى شامل ساختن در این طرح، تایید کرد و سپس به ولسى جرگه ارایه شد. مشرانوجرگه نیز گفته بود که در این طرح، توازن میان ولایت ها در نظر گرفته نشده؛ اما وزیرمالیه گفته است که طرح بودجه با در نظرداشت امکانات مالى و اولویت ها ترتیب شده است.
اما ولسى جرگه، به تاریخ اول جدی طرح بودجۀ سال مالى آینده را به دلیل عدم توازن میان ولایت ها و نبود پروژه هاى عایداتى، در این طرح و دلایل دیگر رد کرد.
به اساس معلومات وزارت مالیه، برای سال آیندۀ مالی که در اول جدى آغاز مى شود، ۲۸۷ میلیارد افغانی  بودجه عادی و ۱۷۸ میلیارد افغانی بودجه انکشافی در نظر گرفته شده، که ۱۵۰ میلیارد افغانی آن که ٣٢ درصد کُل بودجه را تشکیل مى دهد، از عواید داخلی و متباقى از کمک هاى جامعه جهانى تمویل مى شود.
بنا بر معلومات منبع، ۳۶ درصد بودجه به سکتور امنیت، ۲۱ درصد به زیربناها، ۱۳ درصد به معارف، شش درصد به بخش زراعت، و متباقی برای سکتورهای دیگر در نظر گرفته شده است.
امیرخان یار رییس کمیسیون مالی وبودجه ولسی جرگه که درنشست دیروز این جرگه درمورد طرح جدید بودجه به جرگه گزارش ارایه می کرد گفت: "در دوهفته گذشته، کار کافی روی سند بودجه ملی ١٣۹۶ صورت گرفته و بسیاری نظریات و پیشنهادات نمایندگان، در آن گنجانیده شده است."
یار افزود که به منظوردرج پروژه های پیشنهادی نمایندگان شوراى ملى، حدود ۶۳ میلیون دالر در بخش بودجه انکشافی افزوده شده است.
او گفت که این سند، درچندین جلسه مشترک به بحث گرفته شده و درحد توان، توازن در اختصاص بودجۀ انکشافی به ولایات در نظر گرفته شده است.
صدیق احمد عثمانی معاون کمیسیون مالی بودجه نیز درصحبتهایش به اعضاى جرگه گفت که در سند بودجه، برای هر ولایت حدود ۶صدهزار دالر امریکایى بودجه انکشافی در نظر گرفته شده است.
هرچندعثمانى افزود که در آخرین نشست مشترک، روی بودجه ١٣٩٦ نیز توافق نظر وجود داشت و هیچ کمیسیونی نسبت به آن اعتراضی نداشت؛ اما درنشست دیروز ولسى جرگه این تغییرات، قناعت برخی اعضای جرگه را فراهم نکرد و آنان اعتراضات شدید خود را نسبت به تعدیلات وارده درطرح جدید بودجه ملی ابراز داشتند.
سمیع الله صمیم نماینده مردم فراه در ولسی جرگه گفت که به جز از پیشنهادات کمیسیون مالی و بودجه، دیگر هیچ پیشنهادی در سند بودجه درج نشده است.
او افزود: "طرح جدید بودجه، به اساس خواست اعضای کمیسیون مالی و بودجه ترتیب شده است و به پیشنهاد دیگران، هیچ توجه صورت نگرفته است."
شمار دیگرى ازاعضاى ولسى جرگه نیز نظر مشابه داشتند.
سرانجام اعتراضات شماری دیگر از نمایندگان نیز بالا گرفت و عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه، بحث در داخل مجلس را منتفی دانست و از کمیسیون مالی و بودجه خواست که امروز یکشنبه بار دیگر روی سند بودجه نشست مشترک برگزار کند و به روز دو شنبه آینده، این طرح را به شکل پخته به تالار عمومی پیشکش کند.
به اساس ماده ۹۸ قانون اساسی، بودجۀ دولت و برنامۀ هاى انکشافی، به مشرانوجرگه و پس از نظر و مشورۀ آن جرگه، به ولسی جرگه ارایه می شود.  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.