خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

اسنودن : نهادهای اطلاعاتی آمریکا وظیفه رصد هرگونه موضوع مهمی را دارند

ادوارد اسنودن کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا درباره ماموریت های این آژانس و نحوه مطابقت ماموریت ها با قوانین گفت نهادهای اطلاعاتی آمریکا وظیفه دارند از هر موضوع مهمی که در خارج این کشور روی می دهد اطلاع داشته باشند.

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، اسنودن در مصاحبه اختصاصی با مجله آلمانی اشپیگل گفت این چالشی مهم است. وقتی اینطور به نظر برسد که اطلاع نداشتن از همه مسائل در مورد همه افراد بحرانی موجودیتی است ، این احساس بوجود می آید که نقض قوانین اشکالی ندارد. وقتی مردم از شما به سبب نقض قوانین تنفر دارند ، نقض قوانین به اقدامی برای ادامه دادن به بقا تبدیل می شود.
اسنودن درباره همکاری مقامات و سیاستمداران آلمانی در عملیات نظارتی آژانس امنیت ملی آمریکا نیز گفت نهادهای اطلاعاتی آمریکا با آلمانی ها و بیشتر کشورهای دیگر غربی همکاری می کنند. مثلا زمانی که فرد تحت تعقیب آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق فرودگاه های کشورهای دیگر پرواز می کند ، آن کشورها فرد را به ما تحویل می دهند. ممکن است مثلا ما این اطلاعات را از تلفن همراه نامزد یک هکر مظنون و در کشوری ثالث و کاملا نامربوط بدست آورده باشیم.مقامات کشورهای دیگر از ما توضیح نمی خواهند که چطور از موضوعی آگاه شده ایم و بر عکس نیز درست است . به این شکل مقامات کشورها نمی دانند که با چه شدتی در حال نقض حریم شخصی افراد در جهان هستند.
اسنودن در توضیح اینکه اگر جزئیات این شیوه اکنون فاش شود ، چه کسی مسئول خواهد بود به خبرنگار گفت فکر نمی کنم شما جدی بگویید که در دادگاه های آمریکا به این موضوع رسیدگی خواهد شد.
در یک بررسی ، افراد معینی که اجازه داشتند بدون مجوز به شنود ارتباط های میلیون ها نفر بپردازند مشخص شدند. هر مورد از شنودها ، دارای طولانی ترین جملات طول تاریخ جهان است و ارشدترین مقامات آمریکا ، خواستار توقف بررسی شدند. وقتی به قوانین احترام گذاشته نمی شود ،
اینکه چه کسی می تواند در خصوص اتهامات محاکمه شود بی اهمیت است. قوانین برای شما هستند و مقامات دیگر مورد نظر نیستند.
اسنودن به این پرسش که آیا آژانس امنیت ملی با طرف های دیگر مانند اسرائیل نیز مشارکت دارد اینطور پاسخ داد بله . این مشارکت همواره وجود دارد. اداره امور خارجی قسمتی بزرگ در آژانس امنیت ملی است که این مسئولیت را به عهده دارد.
خبرنگار پرسید آیا آژانس امنیت ملی به ساخت استاکس نت کمک کرد ؟.
اسنودن اینطور پاسخ داد آژانس امنیت ملی و اسرائیل به همراه هم برنامه استاکس نت را نوشتند.
خبرنگار از اسنودن خواست درباره تعدادی از برنامه های مهم نظارتی فعلی و نیز نحوه کمک شرکای بین المللی به آژانس امنیت ملی صحبت کند.
اسنودن خاطر نشان کرد در برخی موارد گروه موسوم به "پنج چشم شریک "شامل سرویس های اطلاعاتی آمریکا ، انگلیس ، استرالیا ، نیوزیلند و کانادا عملا فراتر از برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا می روند. مثلا مرکز ارتباطات سراسری انگلیس دارای سیستمی موسوم به تمپورا است.
به گفته اسنودن در این برنامه بدون توجه به قوانین حقوق بشر همه نوع اطلاعات جمع آوری می شود و تمام اطلاعات بعد می توانند تجزیه و تحلیل شوند .همه اطلاعات تا سه روز ذخیره می شود و نیز تلاش هایی برای افزایش مدت زمان نگهداری اطلاعات صورت می گیرد. اسنودن همچنین تاکید کرد همه اطلاعات به مبدا و مقصد انگلیس ضبط می شود.
این افشاگر آمریکایی در این باره که آیا راهی برای دور زدن این اقدامات نظارتی وجود دارد گفت تا زمانی که گزینه های دیگری وجود داشته باشد نباید اطلاعات از طریق انگلیس ارسال شود یا با این کشور در این باره مشارکتی وجود داشته باشد.
اسنودن در این باره که آیا آژانس امنیت ملی و شرکای آن در سراسر جهان همه اطلاعات را جمع آوری می کنند ، میزان و نوع اطلاعاتی را که جمع آوری می شود بسته به قابلیت های هر مرکز جمع آوری اطلاعات دانست و اینکه در مواردی باید به صورت گزینشی عمل شود.
اسنودن خاطر نشان کرد این مشکلی است که سازمان های اطلاعاتی خارج از آمریکا بیشتر با آن روبرو هستند ولی آژانس امنیت ملی آمریکا از لحاظ امکانات جمع آوری اطلاعات با محدودیتی روبرو نیست.
اسنودن همچنین هدف از احداث یک مرکز جدید و بزرگ اطلاعاتی در ایالت یوتای آمریکا را جمع آوری حجم وسیعی از اطلاعات اعلام کرد.
اسنودن همچنین گفت شرکت های خصوصی نیز با آژانس امنیت ملی همکاری می کنند و نام این شرکت ها محرمانه است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.