خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

انتشار تازه ترین نوارهای صوتی مربوط به دوران "ریچارد نیکسون"

تازه ترین نوارهای صوتی مربوط به دوران ریچارد نیکسون، رئیس جمهور پیشین آمریکا منتشر شد.

 آخرین بخش از مکالمات تلفنی و نوارهای مربوط به دیدارهای ریچارد نیکسون رئیس جمهور سابق آمریکا که به طور سری ضبط شده بود، روز چهارشنبه منتشر شد. این تازه ترین تلاش ها برای دسترسی عموم شهروندان آمریکا به اطلاعاتی است که خاطره آن مانند رسوایی واترگیت داشت فراموش می‌شد. بدین ترتیب دو پایگاه اینترنتی "نشنال آرکایوز" و "رکورد اَدمینستریشِن" آمریکا تاکنون حدود سه هزار ساعت نوار را که نیکسون در فاصله فوریه سال 1971 تا ژوئیه 1973 ضبط کرده است، منتشر کرده‌اند.
آخرین بخش از نوارهای صوتی منتشر شده به سه ماه جنجالی پیش از رسوایی واترگیت و استعفای نیکسون اختصاص دارد.  نیکسون به رغم مشکلات در این ماه‌ها، باز هم به مذاکرات صلح با شوروی و تلاش برای آب کردن یخ روابط آمریکا با چین ادامه می‌داد. برخی از نوارهای منتشر شده نیز در تاریخ چهارم ژوئن سال 1973 ضبط شده اند. در این نوارها، هِنری کیسینجر وزیر امور خارجه وقت آمریکا اعلام می‌کند به دنبال نخستین سفر نیکسون به چین در فوریه سال 1972، وی قرار است دوباره از این کشور بازدید کند.
نیکسون در آن سالها همچنین از چون ان لای، نخست وزیر وقت چین برای سفر به آمریکادعوت کرد. در نوارها نحوه تصمیم گیری در خصوص استقبال از این مقام چینی دیده می شود.کسینجر به نیکسون می‌ گوید:  می توانیم این کار را به یکی از دو شیوه انجام دهیم: به سازمان ملل برویم یا اینکه بهتر از آن، (مقام چینی) برای بازدید شخصی به واشنگتن بیاید». نیکسون نیز در پاسخ می گوید: نه، او (نخست وزیر چین) باید به سازمان ملل و سپس به اینجا بیاید و ما شام خوبی برای او تدارک می بینیم . ریچارد نیکسون همچنین نگران این مسئله بود که آیا پیش از سفر رئیس جمهور وقت چین به آمریکا، آیا باید یک بار دیگر به این کشور سفر کند یا خیر. نیکسون به کسینجر می‌گوید: اگر او اینجا نیاید، سفر شتابانِ من به چین عجیب به نظر خواهد رسید».
سرانجام نیز، نخستین سفر یک مقام بلند پایه چینی به آمریکا در سال 1979 با سفر دِنگ شیائوپینگ رخ داد.
در بین نوارهای صوتی منتشر شده همچنین تنها سابقه موجود از مکالمه نیکسون و لئونید برژنف، مقام بلند پایه شوروی سابق در دفتر رئیس جمهور آمریکا، به تاریخ هجدهم ژوئن سال 1973 نیز دیده می‌شود. تنها نفر دیگر حاضر در این نشست، ویکتور سوخودرف، مترجم روس بود. مکالمه این دو نفر گاه جنبه کاملاً شخصی به خود می‌گیرد و در یک مقطع حتی از خانواده برژنف و درنگ ابتدایی او برای بازدید از خانه نیکسون در کالیفرنیا، سخن به میان می آید. نیکسون و برژنف بر سر زمان برگزاری دیدارهای آینده که قرار است به طور دوره ای در آمریکا و شوروی برگزار شود، به توافق می‌رسند. آنها همچنین درباره برنامه کاری برژنف در بقیه روزهای هفته از جمله بازدید او از کمپ دیوید گفتگو می ‌کنند.
در نوار صوتی می توان صدای برژنف را به زبان روسی شنید که می گوید: با همه امیدی که شخصاً، صادقانه و در این نشست ایجاد شده، اجازه دهید بگویم که بدون شک با حس بسیار خوب، حسن نیت و امید زیاد به برگزاری مذاکرات پیش رو، به این کشور آمده‌ام.
دیدار برژنف و نیکسون پیش از آغاز اجلاس تاریخی هفت روزه به عنوان بخشی از راهبرد جامعِ نیکسون برای کاهش تنش در روابط با شوروی سابق صورت گرفت. نیکسون، یک سال پیش از این دیدار نیز از کرملین بازدید کرده بود و این، نخستین تلاش برای مذاکرات صلح با شوروی به میزبانی آمریکا در طول شش سال محسوب می شد.
نوارهای صوتی منتشر شده همچنین وقایع روزهای نهم آوریل تا 12 ژوئیه سال 1973 ، یعنی یک روز پیش از فاش شدن وجود دستگاه مخفیانه ضبط مکالمات نزد کمیته وقت نمایندگان سنا، پوشش داده شده است. در بین دیگر اسناد رونمایی شده از تاریخ معاصر آمریکا می توان به اسناد صد و چهل هزار صفحه ای اشاره کرد که حدود سی هزار صفحه آن به تازگی از حالت طبقه بندی خارج شده و به ارزیابی اطلاعاتی جنگ ویتنام اختصاص دارد.
حدود هفتصد ساعت دیگر از نوارهای صوتی ریچارد نیکسون نیز طبقه بندی شده و محرمانه هستند و به علت مسائل امنیتی و خصوصی، منتشر نشده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.