خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

نماینده مردم بدخشان: آمریکا و انگلیس در ناامنی‌های بدخشان نقش دارند

«عبدالطیف پدرام» با بیان اینکه ناامن کردن بدخشان در دستور کار آمریکا و انگلیس قرار داشت، خاطرنشان کرد: این دو کشور در حوادث اخیر این منطقه نقش داشته اند.

به گزارش پیام آفتاب، بعد از آن که روز گذشته بیش از 50 تن پلیس و افراد ملکی از سوی طالبان در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان کشته و زخمی شدند، تعدادی از نمایندگان این ولایت در شورای ملی، دست کشورهای خارجی به خصوص آمریکا و انگلیس را در این حادثه دخیل می دانند وعده ای هم حلقات درون حکومتی را در ناامن سازی عمدی بدخشان متهم می کنند.

«عبدالالطیف پدرام» نماینده مردم بدخشان در نشست امروز مجلس نمایندگان، گفت: قضیه ناامن سازی بدخشان در دستور کار آمریکا و انگلیس است، بدخشان از نظر جو استراتژیک در موقعیتی قرار گرفته است که از نظر تجاری و هم از نظر کنترل منطقه‌ای مکان خوبی برای آمریکا و کشورهایی که می خواهند قدرت های منطقه را تحت کنترل داشته باشد، است از این رو آمریکا وانگلیس در ناامن سازی بدخشان نقش فعالی دارند.

«عبدالاحمد افضلی» یکی دیگر از نمایندگان مردم بدخشان می گوید: بدخشان در تمام دوران جنگ ها به اندازه امروز ناامن نبود، حتی در دوران خود طالبان بدخشان از جمله ولایت های امن افغانستان به حساب می آمد؛ اما امروز ما می بینیم که تبدیل به یک ولایت ناامن افغانستان شده است.

وی در ادامه افزود: ما باور داریم که ناامنی های ولایت بدخشان طراحی شده وعمدی است وحلقات خاص در درون حکومت در پشت این ناامنی ها دست دارند.

در شروع جلسه امروز مجلس نمایندگان شماری از نمایندگان بدخشان به شکل اعتراض نشست عمومی امروز شورا را ترک کردند.

«میرویس یاسینی» معاون اول مجلس نمایندگان که ریاست امروز مجلس را بر عهده داشت گفت: در این اواخر ناامنی ها در تمام ولایت ها زیاد شده است که یا این افزایش ناامنی ها عمدی است و یا هم براساس بی کفایتی حکومت که در هر دو صورت باید جلوی آن گرفته شود.

آقای یاسینی دستور تشکیل یک کمیسیون مشترک از تمام کمیسیون های 18 گانه را داد وخاطر نشان کرد که این کمیسیون باید امروز ایجاد شود و روی مسایل افزایش ناامنی تحقیقات خود را آغاز کند.

این در حالی است که کمتر از هفت ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی باقی مانده است، اما در بسیاری از ولایت های افغانستان جنگ جریان دارد و تعدادی از ولسوالی ها نیز به دست طالبان قرار دارد.

شماری از تحلیلگران بر این باور هستند که حکومت با رها کردن زندانیان طالبان، دامن ناامنی ها را افزایش داده است و می خواهد با استفاده از فضای ناامن و عدم نظارت درست در روز انتخابات، تیم خودش را دوباره به قدرت برساند؛ اما تعدادی هم می گویند که ترس این وجود دارد که طالبان به روز انتخابات دست به کودتا بزنند وحکومت را به دست گیرند.

«سارنوال عبدالرئوف» عضو مجلس نمایندگان با بیان این مطلب گفت: طالبان در درون نظام نیز مهره های خود را جابجا کرده اند و منتظر فرصت هستند که اگر روزی فرصت برای آنها(طالبان) به وجود بیاید آنها علیه حکومت اقدام خواهند کرد.

این عضو مجلس نمایندگان خاطرنشان کرد که ترس این وجود دارد که در روز انتخابات فرصتی به دست طالبان بیاید که آنها علیه حکومت دست به کودتا بزنند واین را باید حکومت افغانستان جدی بگیرد؛ زیرا که افراد طالبان در درون حکومت و نظام جابجا هستند و منتظر فرصت می باشند.

این در حالی است که حکومت افغانستان هنوز هم به رها کردن زندانیان طالبان تـأکید دارد و با نادیده گرفتن تمام حملات و انتحارهای پی هم آنها، تلاش می کند تا آنها را به پای میز مذاکره بکشاند و با آنها صلح کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.