خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

سفر غیر منتظره جان کری به افغانستان

جان کری با سفر غیرمنتظره خود نشان داد که سعی دارد پیش از انتخابات افغانستان، توافقات امنیتی طولانی مدت را نهایی کند، اما شرایط کنونی برخلاف انتظار وی می باشد و پیش بینی ها این است که بحران امریکا در افغانستان روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش "افغان نیوز" به نقل از " آسوشیتدپرس"، جان کری وزیر امور خارجه امریکا، بعد از پایان سفر خود به مالزی، به دنبال افزایش اختلافات امنیتی میان کابل و واشنگتن، بدون اطلاع قبلی سریعاً وارد افغانستان شد، تا هرچه زودتر قبل از پایان ماه اکتبر با حامد کرزی "توافقات امنیتی" را به اتمام برساند.
این در حالی است که شرایط دو کشور در پیچیده ترین اوضاع خود می باشد، از طرفی بحران سیاسی داخلی در امریکا با تعطیل شدن دولت شدیداً اوج گرفته و حامد کرزی هم اخیراً واکنش های تندی علیه امریکا و ناتو انجام داده است. کرزی در مصاحبه اخیر خود به صراحت اعلام کرده است که حملات ناتو و سربازان امریکا خسارات زیادی به مردم افغان وارد کرده و مرتباً حاکمیت این کشور را زیر پا می گذارند.
بنا بر اعلام CNN، شرایط اکنون در افغانستان همانند، سال 2011 در عراق است. در آن سال هم به دلیل عدم توافق دو طرف، امریکایی ها مجبور شدند تا تمام نیروهای خود را از عراق خارج کنند.
امریکایی ها قصد دارند تا بعد از خروج نیروهای ناتو، همچنان در افغانستان باقی بمانند، به نوعی می توان گفت امریکا در اصل با استفاده از پوشش رسانه ای وسیع، سعی دارد خروج خود را از افغانستان یک امر اشتباه جلوه دهد و همچنان در منطقه حضور خود را حفظ کند، اما این قراداد امنیتی، حکم قانونی حضور امریکایی ها بعد از 2014 را مشخص خواهد کرد.
روزنامه "وال استریت ژورنال " در این رابطه اعلام کرده است، طبق این بسته امنیتی، آن دسته از نیروهایی که در افغانستان باقی خواهند ماند، مجوز این را دارند که 1) عملیات های ضد تروریستی محدودی را علیه گروه های افراطی انجام دهند و 2) از طرفی کار آموزش نیروهای پلیس و ارتش افغان را هم بر عهده دارند که حامد کرزی با گزینه 1 شدیداً مخالف می باشد.
اما مشکل اینجاست که این قرارداد تا پایان ماه اکتبر باید نهایی شود، اگر این مذاکرات در زمان مقرر به خوبی انجام نشود، بعد از سال 2014 هیچ سرباز امریکایی در افغانستان نخواهد بود. یکی از مقامات رسمی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد حتی خود جان کری هم نسبت به این سفر بدبین هست و بعید می داند با کرزی به توافقی در این سفر برسد.
بنا بر اعلام یک مقام اطلاعاتی افغان دو موضوع در مذاکرات همچنان مانع هستند :
1- امریکا قصد دارد در آینده در افغانستان عملیات های "مستقل" ضد تروریستی انجام دهد، که این موضوع کرزی را شدیداً خشمگین کرده است و اعلام کرده به هیچ عنوان قبول نخواهد کرد - افغان ها اعتقاد دارند، امریکایی ها باید اطلاعات امنیتی و محرمانه را به ارتش افغانستان بدهد تا انها عملیات ضد تروریستی را اجرایی کنند.
2- امریکایی ها هیچ ضمانتی به افغان ها در مورد جلوگیری از نفوذ و دخالت نیروهای خارجی نمی دهند - این موضوع به این معنی است که دولت افغانستان این ضمانت را از ایالات متحده می خواهد که در صورت نفوذ و دخالت شبه نظامیان از خاک کشورهای همسایه (پاکستان)، نیروهای امریکایی باید وارد عمل شوند.
یکی از موانع اصلی در این فرایند این است که انتخابات افغانستان نزدیک است، از طرفی امریکایی ها اعتقاد دارند هرچه به زمان انتخابات نزدیک تر شویم توافقات امنیتی سخت تر خواهد شد، لذا باید قبل از این بازه زمانی محدود ( تا پایان اکتبر ) توافقات امنیتی بلند مدت انجام شود، اما از طرفی کرزی نیز با این رویکرد مخالفت می کند و اعتقاد دارد که وی تصمیم گیرنده نهایی در این رابطه نیست و بهتر است که این فرایند در آوریل آینده بعد از انتخابات نهایی شود.
بنا بر اعلام یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا، اگر این قرارداد تا پایان ماه اکتبر به امضا نرسد، امریکا با بحران شدیدی در افغانستان روبرو خواهد شد. شرایط به گونه ای می باشد که به جز ایالات متحده هیچ کشور دیگری تمایل به شرکت در جنگ افغانستان ندارد و حتی ناتو هم تمام سربازانش را از خاک این کشور ترک خواهد کرد، به همین دلیل ما به دولت افغانستان فشار می آوریم، چرا که هیچ کس دیگر توان ماندن در این کشور را ندارد و اگر وضع به همین صورت ادامه داشته باشد اوضاع بدتر خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.