خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

کابل: آمریکا فقط بگرام را به عنوان پایگاه نظامی می‌خواهد

"رنگین دادفر اسپنتا" مشاور امنیت ملی افغانستان که روز شنبه به مجلس نمایندگان فرا خوانده شده بود، اعلام کرد که آمریکا فقط بگرام را به عنوان پایگاه نظامی در این کشور می‌خواهد.

به نقل از بی‌بی‌سی، پایگاه نظامی بگرام در شمال کابل یکی از فرودگاهای مهم افغانستان است که در زمان حضور نظامیان شوروی سابق نیز بیشتر ماشین جنگی این نیروها در این پایگاه مستقر بودند.


او افزود که این پایگاه تنها مرکزی خواهد بود که نیروهای آمریکایی درآن مستقر و علاوه بر آن، این نیروها از بخشی از فرودگاه کابل در مرکز، مزارشریف در شمال، قندهار در جنوب، هرات در جنوب غرب، شیندند در جنوب غرب، شوراب در هلمند، گردیز در جنوب شرق و جلال آباد در شرق افغانستان استفاده خواهند کرد.


اسپنتا افزود که نیروهای آمریکایی به این دلیل در این مناطق مستقر می‌شوند، تا در امر آموزش نیروهای افغان مشارکت کنند و این نیروها از بخش کوچک از این فرودگاه‌ها استفاده خواهند کرد.


او افزود در صورتیکه قرارداد امنیتی میان افغانستان و آمریکا امضاء و قانونی شود، این نیروها حق تردد در فرودگاه‌های بگرام کابل، قندهار، شیندند و هرات را خواهند داشت و اجازه دارند در این میدانها رفت و آمد کنند.


مشاور امنیت ملی افغانستان افزود که دولت آمریکا موظف است، در صورت ورود و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعداد و هویت آنان را به مقامات افغان اطلاع دهد.

او افزود که به تمام نظامیان و افراد غیر نظامی که با آنان کار می‌کنند، کارت هویت داده می‌شود و سایر پیمانکاران این نیروها باید ویزای افغانستان را دریافت کنند.


اسپتا تاکید کرد که بدون وسایط نظامی تمام خودروهای غیر نظامی که این نیروها استفاده می‌کنند، تابع قوانین ترافیک/ راهنمایی و رانندگی افغانستان خواهند بود.


او افزود:" اگر نیروهای امنیتی افغان به وسایط نقلیه آمریکایی شک کنند، می‌توانند آنها را متوقف و به هیات آمریکایی مستقر در افغانستان اطلاع دهند که در حضور نیروهای افغان این خودروها را بازرسی کنند."


اسپنتا توضیح داد که تاکنون نماینده‌های افغانستان در خارج ۱۵۱ ساعت بر سر موافقت‌نامه امنیتی کار کرده‌اند و در داخل افغانستان نیز نهادهای مربوطه ۶۷ ساعت روی این قرارداد کار کرده‌است.


مشاور امنیت ملی افغانستان جلوگیری از ورود نیروهای خارجی به خانه‌ها و بارزسی آنها را یکی دیگر از موارد توافق شده ذکر کرده و گفت که نیروهای آمریکایی حق ندارند از خاک افغانستان برای نگهداری و ترانزیت سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کنند.


او درباره مصئونیت قضایی سربازان آمریکا گفت که تمام نظامیان و افراد غیر نظامی که با این نیروها کار می‌کنند، در صورت ارتکاب و یا متهم شدن به جرمی تحت پوشش حوزه قضایی آمریکا در داخل افغانستان و خارج از این کشور خواهند بود.


سایر افرادی که به صورت قراردادی با این نیروها کار می‌کنند چه اتباع آمریکا باشند و یا غیر آمریکایی در حوزه قضایی افغانستان محاکمه خواهند شد.


اسپنتا تاکید کرد که احترام به حق حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال افغانستان از مفاد این قرار داد بوده که علاوه برآن به قانون اساسی، عنعنات، فرهنگ، دین و سایر ارزش‌های این خاک نیز باید احترام گذاشته شود.


او ادامه همکاری آمریکا برای تامین ثبات و رشد پایدار اقتصادی را یکی دیگر از مفاد این قرار داد ذکر کرد و افزود که آمریکا متعهد شده که سالانه ۴.۱ میلیارد دلار را برای نیروهای وزارت دفاع و داخله افغانستان براساس تعهد کنفرانس شیکاگو کمک کند.


اسپنتا افزود که احترام به تطبیق قانون افغانستان، تعیین اهداف و گستره همکاری امنیتی، اجتماعی و اقتصادی، تقویت نهادهای افغانستان برای انفاذ قانون و دفاع از مرزها و آب و خاک این سر زمین از دیگر موارد توافق شده میان آمریکا و افغانستان در این قرار داداست.


او درباره تعریف تجاوز خارجی گفت که دولت افغانستان بر علاوه اینکه حمله نظامی به این کشور را تجاوز نطامی می‌داند، هرگونه تلاش برای بر اندازی حکومت مشروع کشور را از خارج و آموزش نیروهای مخالف دولت افغانستان و پناه دادن به آن را نیز به عنوان تجاوز خارجی تلقی می‌کند که آمریکا باید در زمینه با دولت افغانستان همکاری کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.