خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

نهادهای مدنی زون غرب خواهان برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه شدند

شماری از نهادهای جامعه مدنی زون غرب معتقدند که برای برگزاری یک انتخابات شفاف که خواست مردم کشور است، دولت افغانستان و جامعه جهانی باید، برای تامین امنیت که مشکل اساسی فرارراه این پروسه است تلاش جدی نمایند.

 در حالی که انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان با موجی از بیم و امید روبرو است، روندی که نه تنها آینده کشور به آن گره خورده، بلکه برای کشورهای منطقه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شماری از فعالان ونهادهای جامعه مدنی زون غرب در پیوند با نقش جامعه مدنی در کامیابی،شفافیت و  عادلانه بودن پروسه انتخابات پیشرو کنفرانس دو روزه را تشکیل داده اند.

شماری از اشتراک کنندگان این کنفرانس می‌پذیرند که انتخابات افغانستان نسبت به هر کشوری دیگر با مشکلات زیادی روبرو است.

آنان می گویند: تلاش‌ها برای بی‌اعتمادسازی برگزاری انتخابات هنوز هم به عنوان یک پدیده دردسرساز در کشور جریان دارد.

گفته می شود: چالش های سیاسی، اقتصادی وامنیتی از جمله عمده ترین مشکلات در انتخابات پیشرو به شمار می رود.

«عزیزه محاکی» رئیس دفترحمایت از زنان و اطفال افغان در ولایت هرات می گوید: این تنها خواست جامعه مدنی نیست که مشکلات امنیتی برطرف گردد، بلکه تمام مردم کشور از دولت افغانستان و جامعه جهانی می خواهند تا در تامین امنیت انتخابات پیشرو تلاش جدی نمایند.

«محمد علی اخگر» یکی دیگر از فعالان جامعه مدنی می‌گوید: وجود افراد قدرتمند و زورگوی در برخی از مناطق دور دست در اکثر ولایت های کشور باعث تقلب در پروسه انتخابات می‌گردد.

درهمین حال شماری دیگر از اشتراک کنندگان این کنفرانس می گویند: با وجود آن که حق دادن رای در انتخابات یکی از حقوق اساسی هر شهروند است که زن و مرد هر دو از آن بهره مند هستند، اما در کشور ما شمار زیادی از زنان از این حق خود بی‌خبر و استقلال فکری ندارند.

از سوی دیگر برخی براین باورند که تقلب درانتخابات صورت می گیرد ولی دولت افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات، باید ازطریق نهادهای عدلی وقضایی قانون مجازات را بالای متقلبین به اجرا بگذارد.

در این کنفرانس 98 تن از فعالان و نمایندگان نهادهای جامعه مدنی از ولایت های غور، بادغیس، فراه، نیمروز و هرات اشتراک نموده بودند که گفته می شود، 45 درصد آنان را خانم ها تشکیل میداده است.

اجماع نهادهای جامعه مدنی درحالی به برگزاری یک انتخابات شفاف در کشور تاکید می کند که قبلاً حامد کرزی رییس جمهورکشور بربرگزاری چنین انتخابات صحه گذاشته و از آن حمایت کرده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.