خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

تلاش کنست رژیم صهیونیستی برای رفع ممنوعیت ورود یهودی‌ها به مسجدالاقصی

برخی از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی برای رفع ممنوعیت ورود یهودی‌ها به مسجدالاقصی رایزنی می کنند.

  در حال حاضر حضور یهودی ها در منطقه مورد اختلاف با مسلمانان که از نظر سیاسی هم بسیار حساس است، رو به افزایش یافته است و نمایندگان پارلمان اسرائیل در حال تلاش برای رایزنی به منظور پایان دادن به ممنوعیت ورود زائران یهودی به مسجد الاقصی و قبه الصخره  هستند.


در طول چند دهه گذشته بی توجهی یهودی‌ها به ممنوعیت ورود به مسجد الاقصی که از سوی خاخام‌های یهودی صادر شده بود، باعث می شد که به آنها به عنوان عناصر افراطی نگاه شود. اما اخیرا خواسته آنها مورد علاقه روحانیون ارشد یهودی و دولت اسرائیل قرار گرفته و خشم مسلمانان را به همراه داشته است.


اسرائیل در این زمینه حتی از اردن هم خواستار صدور مجوز حضور محدود زائران یهودی در قدس شده است.


این اقدامات باعث نگرانی مسلمانان از اقدام اسرائیل برای شکستن توافقات قبلی درباره وضعیت فعلی قدس شده است.


تنش‌های مشابه در گذشته باعث بروز حوادث خشونت آمیز و مرگبار شده است.


هم مسلمانان و هم یهودیان این مکان را از مقدس‌ترین اماکن خود می دانند.


در هفته‌های اخیر خاخام‌های ارشد یهودی از یهودیان خواستند که برای زیارت قدس از دیوارهای اطراف آن بالا نروند. برخی از یهودیان برای دور زدن ممنوعیت های ایجاد شده از سوی پلیس اسرائیل از دیوارهای قدس بالا می‌روند.


برخی دیگر از یهودیان در مکان هایی از دیوار ندبه که عبادت در آنجا ممنوع است وانمود می کنند که در حال صحبت کردن با تلفن هستند اما به ذکر و عبادت می پردازند و دیگران از اقدامات مشابهی برای پنهان کردن عبادت خود در این مکان استفاده می‌کنند.


بر اساس آماری که روزنامه صهیونیستی ماکور ریشون بر اساس منابع پلیس منتشر کرده است، آمار بازدید یهودیان از قدس از سال 2009 از پنج هزار و 700 نفر به هشت هزار و 300 نفر در سال 2011 افزایش یافته است. سال گذشته این آمار به هفت هزار و 800 نفر رسید و امسال به هشت هزار نفر رسیده است.


مسلمانان این اقدام یهودی‌ها را تجاوز به قدس می‌دانند و در هفته‌های اخیر به سختی به این اقدامات اعتراضات کردند.


در اماکن مقدس در کرانه باختری، ساعت هایی مجزا به مسلمانان و یهودیان برای عبادت اختصاص داده شده است و مسلمانان به چنین روندی در قدس اعتراض دارند.


عزام خطیب مدیر کل اداره اوقاف اردن که مدیریت اماکن مقدس قدس را بر عهده دارد، می گوید: ما اجازه هیچ تجاوزی را به مسجد الاقصی را نمی دهیم و مسلمانان اجازه هیچ حمله ای به یکی از مهمترین مکان های مقدس خود را که به کعبه مرتبط است، نخواهند داد.


خطیب همچنین افزود که ملک عبدالله دوم پادشاه اردن چندین بار از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواسته است که از حضور یهودی ها در قدس جلوگیری کند. زیرا این اقدامات ممکن است بار دیگر باعث شعله ور شدن احساسات ضد اسرائیلی در جهان اسلام شود و آخرین زمان این گفتگوها دو هفته پیش بوده است.


مقامات اسرائیلی از اظهار نظر درباره این گفتگوها خودداری کرده‌اند.


اسرائیل شرق بیت المقدس و مسجد الاقصی را در جنگ سال هزار و نهصد و شصت و هفت از اردن اشغال کرد. در آن زمان پرچم اسرائیل بر فراز قدس بر افراشته شد و فرمانده نظامی اسرائیل جمله ای بر زبان آورد که عبارتی نمادین شد: «قدس در دستان ما است».


اما فورا پرچم به پایین کشیده شد و اسرائیل مدیریت اداری قدس را به اوقاف اردن سپرد تا صلح بر قرار شود.


در سال 2000 اقدام آریل شارون در بازدید از قدس باعث انتفاضه دوم فلسطین شد.


در پی انتفاضه بیش از سه هزار فلسطینی و هزار  اسرائیلی در چندین سال کشمکش کشته شدند.


فلسطینی‌ها منطقه قدیمی شهر و شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت کشور آینده خود می‌دانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.