خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

افغانستان در آینده‌ای نزدیک عضو سازمان تجارت جهانی خواهد شد

وزارت تجارت و صنایع افغانستان روز یکشنبه در کابل گفته است که افغانستان تا سه ماه دیگر عضو سازمان تجارت جهانی خواهد شد، عضویت در این سازمان امتیاز زیادی برای تاجران افغانستان به همراه دارد.

مسئولان وزارت تجارت و صنایع گفته اند که آمادگی ها برای عضویت افغانستان درسازمان تجارت جهانی به مرحلۀ نهایی رسیده است و با تصویب برخی از قوانین بازرگانی تا سه ماه دیگر افغانستان عضو این سازمان خواهد شد.
به گفته این مسئولان با امضای پیمان دوجانبه با ایالات متحد آمریکا دربخش تجارت جهانی، افغانستان تنها نیازمند امضای پیمان با اتحادیه اروپا و دوکشور دیگر دراین بخش است که این پیمان ها نیز تا پانزده روز دیگر امضاء خواهند شد.
افغانستان با امضای پیمان دوجانبه با ایالات متحد امریکا که یکی از هشت کشورمذاکره کنندۀ سازمان تجارت جهانی است، اکنون برای پیوستن به این سازمان تنها نیازمند امضای پیمان با اتحادیه اروپا، ترکیه و تایوان است.
وزارت تجارت وصنایع گفته است، در پیمان دوجانبه با امریکا امتیازات زیادی برای افغانستان درنظرگرفته شده است و از سال 2006 بدینسو افغانستان تنها کشوری خواهد بود که امتیاز تعرفه های گمرکی پانزده درصد را به دست خواهد آورد.
«مزمل شینواری» معین وزارت تجارت وصنایع گفته است که امضای این قرارداد با ایالات متحده امریکا، مارا بیشترنزدیک به الحاق به سازما ن تجارت جهانی میسازد و ما گفت‌وگوها را با هشت کشورمذاکره کننده تمام کردیم تنها اکنون باید ما برای تصویب قوانین خود تلاش کنیم وبا اینکار تا سه ماه دیگر ما عضویت دراین سازمان را بدست می آوریم.
گفته می شود باعضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، بازرگانی وسرمایه گذاری درکشور رُشد خواهند کرد و هیچ کشوری نخواهد توانست درترانزیت کالاهای افغانستان مشکلی ایجاد کند.
ازسویی هم حمایت امریکا میتواند درعضویت افغانستان به این سازمان کمک کند.
معاون نمایندۀ تجارتی امریکا در امور آسیای مرکز وجنوبی، مارا ام بور گفته است که این روز خوبی است که ما به لحظات امضا این پیمان می رسیم وبه امید آن روزی هستیم که افغانستان هم به مصابه یک عضو فعال سازمان تجارت جهانی درژینیوا باشد.
اما آگاهان اقتصاد سودمندی عضویت افغانستان را درسازمان تجارت جهانی وابسته به مدیریت اقتصادی دولت و افزایش کیفیت تولیدات رقابتی کشور میدانند.
«حمید الله فاروقی» استاد اقتصاد در دانشگاه کابل گفته است که عضویت مان درسازمان تجارت جهانی بسیار مهم است، اما این موضوع به مقامات حکومتی مان ارتباط می گیرد که چطور می توانند از امتیازات استفاده کنند و برای تولیدات معیاری و باکیفت برای رقابت سالم اقتصادی تلاش کنند.
سازمان تجارت جهانی درحال حاضری 160عضو دارد و پاکستان، هند و تاجیکستان ازاعضای این سازمان درمنطقه هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.