خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

همسران نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در فعالیت های مدنی سهم بگیرند

شبکه زنان افغان طی نشستی خبری از تمام زنان کشور به ویژه همسران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواستند که در فعالیت های مدنی برای انتخابات سهم بگیرند.

شبکه زنان افغان طی نشستی خبری از تمام زنان کشور به ویژه همسران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواستند که در فعالیت های مدنی برای انتخابات سهم بگیرند.
حسنیه صافی، رییس شبکه زنان افغان گفت: " از کمیسیون مستقل انتخابات و نهادهای امنیتی می خواهیم که شرایط را به طور شایسته مهیا سازند تا حضور زنان پر رنگ تر شود".
خانم صافی افزود: شبکه زنان افغان، همانند دور اول، آمادگی خود را برای آگاهی دهی و تشویق زنان برای مشارکت و رای دهی اعلام می کند.
او مشارکت ۳۶ درصدی زنان در دور اول انتخابات را نشانه ای از علاقمندی، سطح بالای آگاهی، تمرین دموکراسی و انتقال قدرت سیاسی صلح آمیز و شفاف بیان کرد.
رییس شبکه زنان افغان اظهار کرد: تامین امینت، حضور زنان را در انتخابات پررنگ تر می کند و باعث اشتراک بیشتر آنان می شود.
در همین حال؛ شبکه زنان افغان طی اعلامیه ای نگاشته است که "تضمین شفافیت دور دوم انتخابات در همکاری ما نهفته است".
این شبکه طی اعلامیه از تمامی زنان افغان خواست که رای های خود را استعمال کنند و به صورت مشخص شاخصه های کامیابی شان را برای پایداری و انکشاف افغانستان ثابت کنند.
در اعلامیه؛ از نامزدان ریاست جمهوری نیز خواسته شده است که تقویت زنان و تساوی جنسیتی را مد نظر بگیرند و نهادهای امنیتی نیز تامین امنیت سراسری را ملاک اصلی خود قرار دهند.
مصونیت زنان رای دهنده، تشویق زنان به رای دهی، آگاهی دهی زنان، ثبت نام کارت رای دهی و تبلیغ عالمان دینی از جمله خواست های این شبکه است.
گلالی نور صافی، عضو شورای عالی صلح افغانستان نیز بیان داشت که نخست بانو و همسران دو نامزد پیشتاز باید برای زنان دیگر الگو و الهام بخش باشند.
خانم نور صافی گفت: " نقش بانوی اول در هر عرصه مهم دیده می شود. این بار که انتخابات به دور دوم رفته، هر دو کاندیدا باید با آوردن خانم های خود در صحنه های سیاسی و اجتماعی، دیموکراسی را از خانه های خود آغاز کنند."
ماری اکرمی، رییس مرکز رشد استعدادهای زنان افغان می گوید: در صورتی که خانم هایی با چهره های برجسته در صحنه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دیده نشوند؛ این امر تاثیرات منفی را بر روحیه زنان بر جا می گذارد.
گفتنی است دست کم ۳۶ درصد حدود هفت میلیون نفری که در دور نخست انتخابات افغانستان رای دادند، زن بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.