خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

نیکاراگوئه سنگر مبارزات ضد امپریالیستی آمریکای لاتین است

رئیس جمهور ونزوئلا با شرکت در سی و پنجمین سالگرد انقلاب «ساندنیست‌ها» در نیکاراگوئه اعلام کرد این کشور تبدیل به سنگری برای مبارزات ضد امپریالیستی منطقه آمریکای لاتین شده است.

 «نیک لاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا طی حضور خود در سی و پنجمین سالگرد انقلاب ساندنیست‌های نیکاراگوئه از این کشور به عنوان سنگری جهت مبارزات ضد امپریالیستی کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب نام برد و اعلام کرد: اگر‌چه نیکاراگوئه در قرن بیستم شاهد اشغال خاک خود توسط نیروهای خارجی بود اما توانست ظهور فردی مانند ژنرال «آئوگوستو ساندینو» بالا برنده پرچم استقلال نیکاراگوئه را نیز لمس کند.

خبرگزاری «تله‌سور» در این خصوص نوشت: «مادورور» در ادامه تأکید کرد که پس از به قتل رسیدن ژنرال «ساندینو» در سال 1934(1313) نیکاراگوئه وارد مرحله بدی از تاریخ شد که قدرت‌های جهان در آن سعی داشتند علیه مردم و همبستگی آن‌ها عمل کنند ولی این اقدام به لطف جبهه آزادی بخش ملی ساندنیست نتوانست به ثمر بنشیند.

«مادورو» در طی این مراسم اعلام کرد: فرمانده «ساندینو» بنیانگذار یک ایده در جوامع آمریکای لاتین می‌باشد؛ ایده‌ای که ما تاکنون آن را دنبال می‌کنیم و آن چیزی جز مبارزه با اقدامات امپریالیستی در این کشورها نمی‌باشد.

وی این مراسم را فرصت خوبی برای گوش زد کردن اهمیت مطالعه تاریخ آمریکای لاتین توسط جوانان این منطقه دانست و اذعان داشت: جوانان باید این حوادث تاریخی را با بینشی باز مطالعه کنند و اهداف آن را نیز بشناسند؛ این‌گونه است که به راحتی دلیل شکل‌گیری جبهه‌ای مانند جبهه آزادی بخش ملی ساندنیست را متوجه می‌شوند.

«مادورو» در بخشی از سخنانش تصریح کرد که با آغاز ریاست جمهوری «هوگو چاوز» و انقلاب بولیواری ونزوئلا آمریکای لاتین وارد دوره جدیدی از انقلاب‌های مسالمت‌آمیز شد، در این انقلاب به جای استفاده از سلاح از روش دیگری استفاده می‌شود.

وی افزود: ما از تاریخ این روش را آموخته‌ایم و در حال تجربه اتفاقاتی منحصر به فرد هستیم.

فرمانده «فیدل کاسترو» رهبر کوبا طی نامه‌ای این انقلاب را به مردم نیکاراگوئه تبریک گفته و خاطرنشان کرد که انقلاب سال 1979 (1358) ساندنیست‌ها برای نیکاراگوئه همانند انقلاب سال 1959 (1338) ملت کوبا برای این کشور می‌باشد.

به گزارش فارس، دیکتاتور «آناستازیو سوموزا» در 17 جولای 1979 (26 تیر 1358) تحت حمایت سیاسی و نظامی آمریکا قدرت خود را به «فرانسیسکو اورکویو» واگذار کرد.

ریاست جمهوری «اورکویو» بیش از 43 ساعت به طول نینجامید و در 19 جولای همان سال (28 تیر 1358) توسط جبهه آزادی بخش ملی ساندنیست‌ها سرنگون شد.

جنبش ضدآمریکایی «ساندنیست‌ها» در سال 1979 همزمان با انقلاب اسلامی ایران توانست دولت تحت حمایت آمریکا را در نیکاراگوئه از میان بردارد و یکی از نخستین دولت‌های چپ‌گرای آمریکای لاتین را به وجود آورد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.