خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

جوانان در خطر مبتلا شدن به بیماری های روانی

اختلال روانی یک عبارت گسترده برای توصیف شمار زیادی از بیماری‌های روانی است که توانایی فرد را در زمینه‌های مختلف از جمله تفکر، احساس و رفتار صحیح در امور روزمره زندگی، مختل می‌کند. به منظور توجه به مشکلات روانی جوانان سال جاری همزمان با تجلیل ازروز جهانی جوانان به نام صحت روانی جوانان نام گذاری گردید.

داکتر غلا سعید راشد ریس صحت عامه هرات می گوید: بسیاری از اختلالات روانی در اواخر سال‌های نوجوانی یا اوایل جوانی مشاهده شده است . بعضی از مردم فقط در یک دوره مشخصی از طول عمر خود بیماری روانی را تجربه می کنند، در حالی که در عده ای دیگر ممکن است نشانه‌های این اختلال در چندین نوبت بروز کنند که البته امروزه اغلب این اختلالات قابل درمان هستند.

به گفته کارشناسان امر، گرچه هر اختلال روانی نشانه های خاص خود را دارد اما علایمی وجود دارند که در اکثر انواع این اختلالات مشترک هستند و با شناسایی آنها می توان متوجه وجود اشکال در سلامت روانی افراد شد.

کناره گیری از دیگران و گرایش به انزواطلبی تغییر سریع در وزن اعم از کاهش یا افزایش وزن شدیدُ, پرخاشگری و حالت‌های تهاجمی بیشتر از حد طبیعی هذیان و باورهای غلط, دشواری و ناتوانی در تمرکز, غمگینی و دلتنگی و فقدان علاقه و عدم لذت بردن از کارهایی که در گذشته برای بیمار بسیار لذت بخش و خوشایند بوده‌اند را از نشانه های عمده این اختلالات می دانند که در بین جوانان هرات مشاهده می شود.

داکتر راشد می گوید: بالغ بر دو هزار و شصت تن برای درمان به بخش عقلی عصبی شفاخانه مراجعه نموده اند که 59 درصد آن را جوانان تشکیل داده اند.

او گفت: اکثر این افراد را جوانان بالای هیجده سال تشکیل داده اند وزارت صحت عامه افغانستان تایید می کند که بیماری های روانی در کشور افزایش یافته اند. فقر، بیکاری، مشکلات سیاسی، امنیتی، بی عدالتی و مسایل اجتماعی و خانوادگی از عوامل اساسی افزایش بیماری های روانی در افغانستان خوانده می شود.

متخصصان روانی می گویند: بیماری های روانی در افغانستان رو به افزایش است و افسردگی عمیق نسبت به مردان در نزد زنان دو برابر است. با آنکه تا اکنون رقم دقیق مریضان روانی در افغانستان روشن نیست اما گزارشات پخش شده حاکی از آن است که چهل درصد مردم این کشور به بیماری های روانی و 98 درصد به مشکلات روانی مبتلا هستند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.