خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

اشرف غنی برنامه های دولت آینده را تشریح کرد

مردم ما از تقسیم قدرت خاطرات خوشی ندارند، در واقع تقسیم قدرت به معنای یک حکومت دو قطبی یا چند قطبی است که این مساله، درگیری های برهان الدین ربانی و گلبدین حکمتیار را به یاد مردم خواهد آورد که چه اتفاقاتی در دوران روی کار بودن آنها به وقوع پیوست و نمی خواهم آنها دوباره تکرار شود

داکتر اشرف غنی احمدزی که این روزها به مرد اول رسانه های خبری داخل کشور تبدیل شده و همه جا سخن از خنده های قهقهه وار و سخنان تحریک آمیز وی می باشد، در گفتگویی با تاکید مجدد بر ریاستی باقی ماندن نظام سیاسی در افغانستان گفت: تشکیل حکومت وحدت ملی پنجره‌ای برای مذاکره با طالبان است.

وی با روشن کردن چراغ سبز دولت آینده به روی شبه نظامیان طالبان، اظهار داشت: طرح ایجاد حکومت وحدت ملی پنجره‌ای برای گفتگو با حزب اسلامی حکمتیار و طالبان خواهد بود و من بعد از ایجاد دولت آینده، با آن‌ها تماس برقرار خواهم کرد. زیرا دولت وحدت ملی، دولتی است که باید تمام جناح‌ها و احزاب داخلی را درخود بگنجاند که اصول آن بر اساس قانون اساسی و بر پایه مذاکرات صورت می‌گیرد.

داکتر احمدزی تصریح کرد: در صورت برنده شدن در انتخابات هیچ ترسی از ورود به ارگ ریاست‌جمهوری ندارم، زیرا اگر چنین موضوعی اتفاق بیفتد به منزله مطابقت یافتن با خواسته‌های مردم است و از ادعاهای مخالفان مبنی بر هم زدن نظم عمومی کشور باکی ندارم.

رهبر تیم اصلاحات و همگرایی همچنین اذعان داشت: از نخستین روزی که برای ریاست‌‌جمهوری ثبت نام کردم، گفتم امیدواریم که پیروزی از آن ما باشد، اما ضرورت ایجاد یک حکومت وحدت ملی را از همان آغاز مطرح نمودم، به همین دلیل ما وضعیت فعلی کشور را در همان ایام درک کردیم و چون جامعه افغانستان هنوز پذیرش این را ندارد که برنده همه چیز را در دست داشته باشد متوجه این مساله بودیم که اجماع ملی بر سر تقسیم قدرت صورت نمی‌گیرد.

اشرف غنی ادامه داد: مردم ما از تقسیم قدرت خاطرات خوشی ندارند، در واقع تقسیم قدرت به معنای یک حکومت دو قطبی یا چند قطبی است که این مساله، درگیری های برهان الدین ربانی و گلبدین حکمتیار را به یاد مردم خواهد آورد که چه اتفاقاتی در دوران روی کار بودن آنها به وقوع پیوست و نمی خواهم آنها دوباره تکرار شود.

وی افزود: ما همه دست اتحاد می‌دهیم که با نیرویی که از متحد شدن به دست می‌آوریم، بتوانیم مسایل کشور را بصورت اساسی و بنیادی حل کنیم و در صورت برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری‌، بر اساس معیارهایی که پایه ریزی شده قرار است یک حکومت مشارکتی ایجاد شود تا داکتر عبدالله از آن رانده نباشد.

رهبر تیم تحول و تداوم تاکید کرد که اگر به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شدم امیدوارم که عبدالله با من همکاری نماید و در برنامه‌های تعیین شده در مورد رییس شورای اجرایی کمال حضور را بهم رساند اما در صورتی که ایشان تمایلی به همکاری نداشت، انتخاب رییس شورای اجرایی در صلاحیت رییس‌جمهور است.

اشرف غنی گفت: احتمال اینکه در صورت مخالف داکتر عبدالله برای داشتن سمت ریاست اجرایی، به سراغ احمدضیا مسعود بروم، هست. زمانی که نتایج مشخص شد و من به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شدم، هیچ شکی نیست که احمد ضیا مسعود در حلقه کلیدی تصمیم‌گیری دولت آینده نقش اصلی و اساسی خواهد داشت.

داکتر احمدزی در این رابطه افزود: پست‌های وزارتی، صدارتی، ولایتی و ریاست‌جمهوری در مجموع متعلق به مردم کشور است، زیرا در این سرزمین براساس انتخابات مردم، شخصی به عنوان نماینده یا رییس‌جمهور انتخاب می‌شود. در صورت در دست گرفتن سمت ریاست‌جمهوری یکی از طرح‌هایی که مدنظر است، عقد قرارداد مشخص همراه هر یک از وزارت‌خانه‌ها می‌باشد که وزیر و وزارت بطور جمعی مسوول برنامه‌ریزی و عملکرد خود باشند و در بازه‌های زمانی شش ماهه و یک ساله گزارشات کاری خود را ارایه داده تا از طرف شورای ملی، مردم افغانستان و ریاست‌جمهوری مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.

رهبر تیم تحول و تداوم تصریح کرد: صلاحیت‌هایی که برای رییس شورای اجرایی حکومت آینده در نظر گرفته شده، قابل ملاحظه است و این موضوع توسط رهبران دو تیم انتخاباتی به نتیجه نهایی خواهد رسید و این مساله که رییس اجرایی بخواهد یا بتواند از اختیارات رییس‌جمهور بکاهد به هیچ عنوان مطرح نیست زیرا بسیار واضح است که رییس شورای اجرایی برنامه رییس‌جمهور را عملی می‌کند.

وی ادامه داد: در افغانستان نظام ریاستی حاکم است و در این نظام برنده انتخابات رییس‌جمهور می‌شود و فردی که در جایگاه دوم قرار دارد رییس اجرایی می‌شود و بعد از آن همکاری‌ها مشخص شده و خواسته‌های مردم کشور انعکاس داده خواهد شد.

احمدزی درباره توافقنامه اخیر هم اظهار داشت: تفاهمنامه یک بحث کلی است اما توافقنامه یک موافقت دو جانبه از سوی دو جناح می‌باشد و برنامه‌ریزی و کار ما نیز بر اساس توافقنامه مذکور است که کمیسیون وحدت ملی براساس قانون اساسی آن را نهایی خواهد کرد.

اینگونه که جناب اشرف غنی سخن گفت از هم اکنون مشخص است که رییس جمهور آینده کیست و چه برنامه هایی در سر دارد!!! و البته شاید نیازی به شمارش مجدد آرا نیست.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.