خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

کامرون: در آستانه بحران اقتصادی تازه‌ای هستیم

نخست‌وزیر انگلیس در یادداشتی که در روزنامه گاردین منتشر کرده، نسبت به بروز بحران اقتصادی جدید، هشدار داده است.

 «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس روز یکشنبه نسبت به بروز بحران اقتصادی جدید در جهان هشدار داده و گفت چراغ‌های قرمز هشدار در حال چشمک زدن هستند و احتمال دارد که اقتصاد جهان با بی‌ثباتی مواجه شود.

آقای کامرون در یادداشتی که در روزنامه «گاردین» به چاپ رسیده، نوشته است که ممکن است اقتصاد جهان و به خصوص اروپا بار دیگر اوضاعی را شاهد باشد که 6 سال قبل در اوج بحران اقتصادی، تجربه کرد. وی همچنین اشاره کرده است که اقتصاد انگلیس که در دوره احیای پس از رکود به سر می‌برد، در همین مدت نیز به واسطه کاهش رشد اقتصادی اتحادیه اروپا، متحمل هزینه‌هایی شده است.

یادداشت نخست‌وزیر انگلیس تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که «مارک کارنی» رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت شبح رکود اقتصادی در حال در بر گرفتن اروپا است. «کریستین لاگارد» مدیر صندوق بین‌المللی پول هم که در نشست این هفته گروه 20 در «بریزبین» استرالیا حاضر بود، گفت نگران آن است که کسری بودجه بالا، رشد اقتصادی اندک و آمار بالای بیکاری «به هنجاری جدید» در اروپا بدل شود.

در بخشی از یادداشت آقای کامرون آمده است: «حوزه یورو با آمار بالای بیکاری، کاهش رشد اقتصادی و احتمل سقوط قیمت‌ها، در لبه رکود احتمالی سوم تلوتلو می‌خورد. اقتصادهای در حال ظهور هم که در مراحل ابتدایی احیای اقتصادی به عنوان محرک‌های رشد به شمار می‌آمدند، حالا در حال کند شدن هستند. با وجود پیشرفتی که در (مذاکرات بازرگانی سال 2013) صورت گرفت، مذاکرات تجارت جهانی متوقف شده و همزمان همه‌گیر شدن ابولا، تنش‌های خاورمیانه و اقدامات غیرقانونی روسیه در اوکراین، همگی بر احتمال بروز بی‌ثباتی و عدم اطمینان در جهان، افزوده است.»

اتحادیه اروپا از سال 2008 درگیر بحران اقتصادی‌ای شد که به طور همزمان چندین کشور صنعتی از جمله انگلیس را وارد رکود کرد. با وجود آنکه اغلب این کشورها اکنون از رکود رسمی خارج شده‌اند،‌اما همچنان با مصائب ناشی از آن بحران دست و پنجه نرم می‌کنند. بازگشت به بحران اقتصادی آن سال‌ها اکنون به کابوسی برای اروپایی‌ها بدل شده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.