خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

اعتراف رئیس جمهور آمریکا به شکست سیاست‌های این کشور در قبال کوبا

رئیس جمهور آمریکا ضمن اذعان به شکست سیاست‌های دولت خود در قبال کوبا اعلام کرد، تحریم‌های گسترده‌ای که واشنگتن بر ضد این کشور اعمال کرده بود، مؤثر نبوده است.

به نقل از «تله‌سور»، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا طی سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور (موسوم به وضعیت اتحادیه) سه شنبه شب 20ژانویه (30 دی 93) اعلام کرد: آمریکا رویکرد جدیدی را در قبال کوبا در پیش خواهد گرفت؛ «اوباما» بار دیگر تصدیق کرد که سیاست‌های گذشته وی در مورد کوبا شکست خورده است و افزود : هنگامی که آنچه به مدت 50 سال انجام می‌گیرد مؤثر واقع نمی‌شود زمان انجام کاری جدید است.

«اوباما» همچنین از این فرصت استفاده کرد و از رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا لغو تحریم‌های اقتصادی را علیه کوبا در چارچوب بهبود تاریخی روابط میان 2 کشور خواستار شد؛ با وجود این که «اوباما» در مورد لغو تحریم‌های آمریکا علیه کوبا صحبت می‌کند به تازگی لایه‌ای را مبنی بر اعمال تحریم‌هایی علیه ونزوئلا به تصویب رسانده در حالی که از وی خواسته شده بود این لایحه را وتو کند.

«اوباما» طی این سخنرانی مجددا درخواست خود را برای بستن پایگاه نظامی آمریکا در خلیج گوآنتانامو در کوبا تکرار کرد و این دومین سال متوالی است که وی طی نطق سالانه خود در کنگره ایالات‌متحده آمریکا خواستار بسته شدن زندان گوآنتانامو می‌باشد؛ در این زندان 122 زندانی وجود دارد.

اروگوئه پذیرای 6 زندانی سابق گوآنتانامو در دسامبر 2014 شد پس از آن که «خوزه موخیکا» رئیس جمهور این کشور به «اوباما» وعده داد که کشورش به نوبه خود برای بستن این زندان کمک خواهد کرد.

تحلیلگران همچنین انتظار دارند که «اوباما» به طور موقت از تصمیم خود در مورد اخراج 5 میلیون مهاجر غیر قانونی که اکثریت آن‌ها از آمریکای لاتین هستند دست بردارد؛ هرچند که وی در سخنرانیش در کنگره آمریکا تنها اشاره‌ای مختصر به موضوع مهاجران غیر قانونی کرد.

بعد از گفت‌وگوهای متعدد میان «اوباما» و «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا، سرانجام در 17 دسامبر 2014 (26 آذر 93) اعلام شد که روابط دیپلماتیک میان هر 2 کشور از سر گرفته خواهد شد.

این تصمیم واکنش‌های فراوانی را در سطح بین‌المللی به همراه داشت و بیانگر پیروزی مقاومت ملت کوبا بر سیاست‌های متخاصمانه آمریکا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.