خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

سفر قریب الوقوع غنی به ایران و امضای پیمان راهبردی کابل ــ تهران

محمداشرف غنی رییس جمهور گفته است که به زودی در سفر به ایران، موافقت نامه همکاری مشترک استراتژیک را با این کشور امضا خواهد کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشر خبرنامه ای گفته است که این موضوع در دیدار رییس جمهورغنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کابل مورد بحث قرار گرفته است.
در این دیدار هر دو جانب در مورد مسایل امنیتی، مبارزه با تروریزم و افراطیت، مبارزه مشترک با مواد مخدر، مشکلات مهاجرین افغان و همکاری های اقتصادی به ویژه در عرصه های ترانزیت و انرژی برق، بحث و تبادل نظر کردند.
رییس جمهور غنی گفته است که ایران به حیث یک کشور همسایه، برای ما در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت اهمیت دارد؛ مناسبات میان دو کشور، شعوری و بنیادی است و روابط میان افغانستان و ایران ریشه های عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی دارد.
رییس جمهور با تاکید بر همکاری های منطقه ای بیان داشت که بهترین راه برای رفاه و ثروتمند شدن کشورهای منطقه، گسترش همکاری های منطقوی می باشد.
رییس جمهور کشور خاطرنشان کرد که هدف افغانستان گذاشتن اساس برای همکاری های منطقوی است.
داکتر غنی افزود که ما با تهدیدات و فرصت های مشترک مواجه هستیم و اگر خطرات را درک نکنیم؛ با مشکلات مواجه خواهیم شد.
در همین حال؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، معرفی رسمی کابینه حکومت وحدت ملی را تبریک گفته و امروز را روز خوبی برای مردم افغانستان دانست.
وی گفت که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، فصل جدیدی از همکاری ها میان افغانستان و ایران گشوده شده و کشورش آماده است تا در تمام عرصه ها با افغانستان همکاری نمایید.
داکتر محمدجواد ظریف افزود که چالش هایی که امروز به آن مواجه هستیم، چالش های مشترک است و ما خود را شریک موقت افغانستان نمی دانیم.
داکتر ظریف گفته است: " ایران آماده است که به عنوان شریک راهبردی به افغانستان کمک کند و پیشرفت، صلح و ثبات افغانستان به معنی پیشرفت، صلح و ثبات ایران می باشد".
ظریف دعوت نامه رییس جمهور ایران را به رییس جمهور غنی جهت یک سفر رسمی به آن کشور سپرد که از جانب داکتر غنی پذیرفته شد و خاطرنشان گردید که در یک فرصت مناسبت به کشور ایران سفر خواهد کرد.
در اخیر این دیدار، روی طرح توافقنامه استراتژیک میان افغانستان و ایران، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و خاطرنشان گردید که بعد از ترتیب محتوای توافقنامه در یک چارچوب منظم، سند مذکور در جریان سفر رییس جمهور غنی به ایران، توسط سران دو کشور به امضا برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.