خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

پوتین: مهم است که دولت مرکزی اوکراین به شهرهای شرقی اختیارت بدهد

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید که اعظای بخشی ازا ختیارات دولت مرکزی به دولت‌های محلی شرق اوکراین، گامی مهم در راستای اعمال صلح در این کشور خواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور اوکراین که در بوداپست پایتخت مجارستان به سر می‌برد، در کنفرانس خبری مشترکی با همتای مجار خود، در خصوص مسائل بین‌الملل و به خصوص بحران اوکراین سخن گفت.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به نظارت طرفین درگیری بر حسن اجرای آتش‌بس در شرق اوکراین گفت که غیرمتمرکز کردن قدرت در اوکراین و دادن برخی اختیارات به بخش‌های شرقی اوکراین، اقدامی مهم در راستای صلح خواهد بود.

این بحث در هر دو نشست مینسک مطرح شده بود و حتی در نشست دوم که پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، طرفین بر سر اعطای خودمختاری به لوهانسک و دونتسک به توافق رسیدند.

یکی از موارد مشخص نقض توافق آتش بس اخیر، درگیری‌های خونین چند روز گذشته در شهر دبالتسف بود که پوتین گفت امیدوار است دولت اوکراین، مانع بر زمین گذاشته شدن سلاح سربازان ارتش در این شهر نشود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که پس از این اقدام، استقلال‌طلبان به سربازان ارتش اجازه دهند که بدون هیچ مشکلی از شهر خارج شوند.

«خط لوله گازی جنوب» محور بعدی سخنان پوتین بود؛ این خط لوله در صورت ساخت، سالانه ۶۳ میلیارد مکعب گاز را از طریق لوله‌های تعبیه شده در کف دریا به ترکیه صادر می‌کند.

هدف اصلی از ساخت این خط لوله، بی‌نیاز شدن روسیه از مسیر اوکراین برای صادرات گاز به اروپا است؛ اتحادیه اروپا که حال دولت طرفدار خود را در کی‌یف سکان‌دار می بیند، بارها گفته که از این طرح حمایت نمی‌کند.

پوتین در خصوص این خط لوله گفت که کشورش از همکاری با ترکیه در اجرای این پروژه فنی-مهندسی عقب‌نشینی نخواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.