خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

منافع خارجی ها در مجلس و انتخابات مهم است

مجلس در این چهار سال هیچ دستاوردی نداشته است. نه تنها هیچ دستاوردی نداشته بلکه به جای اینکه ما مرحمی بر زخم های مردم بگذاریم بر آنها نمک پاشیده ایم

نمایندگان مجلس در حالی وارد سال پنجم کارشان شده اند که بسیاری از وزرات خانه های افغانستان با سرپرست اداره می شوند و هنوز عزم جدی برای انتخابات پارلمانی وجود ندارد. اگر چه رییس جمهور غنی هم زمان با گشایش دور پنجم شورای ملی وعده سپرده تا نامزدوزرای باقی مانده را پس از انتخاب هیات اداری به مجلس معرفی کند اما ظاهراً هنوز فهرست جنجالی نامزد وزرا مشخص نشده است. تا چند ماه دیگر دور شانزده مجلس پایان می یابد اما هنوز اقدامی برای آن انجام نشده است. اما آیا نمایندگان برگشته از تعطیلات برای چالش های پیش رو برنامه ای دارند؟ آنها در تعطیلات خود چه کرده اند.

داکتر رمضان بشر دوست عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: خوب است از سناتورها پرسیده شود که در تمام مدت تعطیلات کجا بوده اند؟ سفر کردن خرج دارد، بیشتر از روزی هزار افغانی برای تعطیلات شان داده می شود. گمان می برم که تعدادی این پول را در قهوه خانه های پاریس و دبی و واشنگتن و مسکو و تهران و دهلی و امثالهم خرج کرده باشند. متاسفانه نماینده هایی در مجلس داریم که خانه هایی در بهترین نقاط این شهرها دارند که در ایام تعطیلات به آنجا می روند و به خوش گذرانی می پردازند. به جای اینکه طبق وظیفه شان به شهرهای مختلف افغانستان بروند و از حال مردم باخبر شوند.

وی درمورد اساس رای دهی مردم به این نماینده های نالایق اظهار کرد: متاسفانه مردم هنگام رای دادن به این نماینده ها به شایستگی آنها و به کارایی و تعهد آنها توجه نمی کنند. مردم بر اساس گرفتن پول و رشوه و براساس ریشه قومی و منطقه ای رای داده اند و حالا زیانهای آن را می بینند. ما تعداد وکلایی در مجلس داریم که اصلاً جلسات را شرکت نمی کند، تعدادی از وکلا بی سواد مطلق هستند.این برای کشور ما وحشتناک است.

بشردوست نمایندگان مجلس را افرادی بی مسوولیت خوانده و گفت: وکیلان و نماینده های مجلس از حتی ده روز مرخصی خود نمی گذرند. هنگامی که کابینه به مجلس آمد و هشت وزیر انتخاب شد به نماینده ها گفتم، چه می شود ما بیست روز دیگر تعطیلات خود را به تاخیر بیندازیم، چیزی را از دست نمی دهیم بیاییم و کابینه را تکمیل کنیم اما همه به مرخصی و تعطیلات فکر می کردند. در مجلس افغانستان و در حکومت ما منافع شخصی ارجحیت به همه چیز دارد. امروز در کشور ما همه چیز در حال رکود و سقوط است.

وی سرمنشاً مشکلات کشور را وجود دو تیم و دو رهبر دانست و عنوان کرد: همه این مشکلاتی که در کشور داریم به خاطر این است که سفیر آمریکا برای ما تعیین تکلیف کرده و برای ماشین کشور دو راننده قرار داده است. دو راننده هرگز نمی توانند یک ماشین را مشترکاً راه ببرند. حالا در کشور ما این دو رهبر درگیر کشمکش ها هستند و نمی دانند که کشور به کجا می رود. امروز ما در کشوری قرار داریم که همه چیز متاسفانه بر اساس مصلحت های دو فرد، دو شخص سازمان دهی می شود.

این نماینده مجلس وضعیت در پارلمان را اینگونه تشریح می کند: پارلمان در افغانستان به دو دسته تقسیم می شود. اقلیت در آن فقط یک میکروفن دارند. دردها و رنجهای مردم را منعکس می کنند. مابقی نمایندگان کسانی هستند که از حزب برنده انتخابات ریاست جمهوری می آیند. آنها با حکومت هم دست هستند و هر کاری که بخواهند و هر قانونی را که بخواهند تصویب می کنند.
از جمله کسانی هستم که در پارلمان در اقلیت قرار دارم. فقط می توانم دردهای مردم را برسانم. به عنوان این آمده ام که یک شیوه جدید را به مردم نشان دهم.

داکتر رمضان بشردوست در ارتباط با برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات درست پارلمانی و اصلاح کمیسیون انتخابات توسط حکومت اظهار کرد: این امکان پذیر نیست که برای کمیسیون انتخابات رهبران افرادی پاک و وطن دوست را انتخاب کنند. چرا که این وضع به نفع آنان نیست. پارلمان فعلی به نفع این رهبران است. چرا که آنها افرادی از خودشان هستند و راحت تر می توانند با آنها کار کنند و بی قانونی ها و فسادهایشان را بپوشانند. منافع خارجی ها هم در افغانستان نقش اساسی ایفا می کند اگر منافع خارجی ها در این باشد که انتخابات صورت بگیرد، افراد پاک و صادق در این کشور کار کنند و این ها به پارلمان راه پیدا کنند که دیگر منافع خارجی ها تامین نمی شود.

وی در پایان گفت: مجلس در این چهار سال هیچ دستاوردی نداشته است. نه تنها هیچ دستاوردی نداشته بلکه بهع جای اینکه ما مرحمی بر زخم های مردم بگذاریم بر آنها نمک پاشیده ایم.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.