خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

نگاه استراتژیک هند به افغانستان

هند یکی از بزرگترین کمک کننده های مالی بعد از کنفرانس بن به افغانستان می باشد که بیش از 1000 میلیون دلار به افغانستان در عرصه های مختلف از جمله تعلیم و تربیت، بهداشت، تکنولوژی ، حمل ونقل، نظامی، ساختمانی، برق رسانی و ...کمک نموده است. افغانستان نیز در طول سالیان متمادی روابط بسیار نزدیک و خوبی با هند داشته و دولت افغانستان همیشه به دنبال جذب سرمایه گذاری هند بوده است.

در همین راستا، دولت افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی موافقت نامه استراتژیک با دولت هند امضا نموده که در راستای منافع افغانستان تلقی شد.
در این سالها،هند توانسته در افغانستان نفوذ خود را در برابر حضور پاکستان در این کشور حفظ نموده که دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه؛
1- هند یک سیاست مشخص برای خود کفایی و تامین ثبات سیاسی و نظامی در افغانستان دارد.
2- مردم به همکاری های اقتصادی هندوستان در افغانستان خوشبین هستند.
3- هند در این مدت، زمینه تحصیلات عالی و ابتدایی را برای حضور جوانان و اقشار مختلف افغانستان در این کشور و با هزینه کم ایجاد کرده است.
هند با سرمایه گذاری روی جوانان افغانستان هر روز حضور سیاسی خویش را بیشتر می سازد. هند سالانه بیش از ۱۰۰۰ بورس تحصیلی برای جوانان افغانستان در رشته های مختلف فراهم نموده که این خود یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می گردد. امروز بیشتر از ۸۰۰۰ محصل افغانی در کشور هندوستان مشغول تحصیل می باشند. همچنان بعد از به قدرت رسیدن آقای مودی به عنوان نخست وزیر، هند تسهیلات بیشتری برای صدور روادید فراهم شده است. از طرفی باید به این نکته توجه داشت که نابسامانی های سه دهه اخیر در افغانستان باعث نگرانی های شدید هند شده است. هند در زمان تسلط طالبان در افغانستان شاهد افزایش ناامنی های جدی در استان کشمیر بود و حتی پاکستان با استفاده از این موقعیت در سال ۱۹۹۹، چندین کیلومتر از خاک هندوستان (جنگ کارگیل) را اشغال نموده بود. با این که اکنون در هندوستان یک حزب متعصب هندو به قدرت رسیده، ولی سیاست خارجی هند در افغانستان تعمیق روابط دو جانبه ای را با هدف نفوذ در لایه های مختلف فکری،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی افغانستان دنبال می نماید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.