خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

تشکیل ائتلاف کردی - سنی برای تجزیه عراق

در روزهای گذشته برخی خبرها از تشکیل ائتلاف کردی - سنی در عراق برای فشار برای تسلیح خود خبر می دهند.

 یک لحن مشخص و جهت گیری تکراری، چیزی که در چند روزه گذشته از مقامات کردستان عراق شنیده و دیده شده است به گفته مقامات دولت مرکزی عراق چیزهایی است که به ضرر یکپارچگی و موجودیت فعلی عراق است.
روز گذشته یکی از روزنامه های عراقی از تشکیل جلسه ای با حضور رئیس اقلیم کردستان، استاندار نینوا و وزیر پیشین دارایی عراق در واشنگتن با هدف تشکیل یک پیمان کردی – سنی در عراق پرده برداشت.
در این نشست العیساوی، وزیر پیشین دارایی عراق، بیرون راندن داعش از استان‌های سنی نشین در مرحله کنونی را مهم‌ترین مسأله در عراق خواند و گفت: تسلیح عشایر اهل سنت و کردها در عراق هر قدر که به تأخیر بیفتد، اوضاع را در عراق آشفته‌ تر خواهد کرد.
به گفته کارشناسان این نشست پیش زمینه ای برای تعامل بیشتر کردها و سنی ها در برابر دولت مرکزی برای فشار به بغداد برای تسلیح این مناطق است.
این گمانه زنی ها از آنجا شروع شد که آمریکایی ها تصمیم به تسلیح سنی ها و کردها گرفتند، که این امر با مخالف صریح دولت عراق مواجه شد.
بارزانی بعد از سفر هفته پیش خود به واشنگتن و دیدار با مقامات این کشور از قول های آمریکایی ها خبر داد، این در حالی است که وزیر پیشمرگه دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که با وجود مشاهده انعطاف بیشتر در مواضع آمریکا نسبت به درخواست های اقلیم کردستان، اما مقامات این کشور هیچ قول مشخصی در پاسخ به مطالبات هیأت اقلیم کردستان نداده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.