خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

کرزی: شایعات توافق با محمد اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری کشور را رد کرد

رئیس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه با بی.بی.سی، شایعات توافق وی با محمد اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری کشور را رد کرد حامدکرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در مصاحبه با بی.بی.سی در مورد رابطه‌ خود با رهبران دولت وحدت ملی، دیدگاهش در قبال طالبان، روند صلح در افغانستان و ادامه حضور نیروهای خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی صحبت کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، برگه رای خود را به نام غنی در صندوق ریخته و آیا توافقی بین شما بوده است، گفت: خیر، من بنا به شناختی که از (اشرف غنی) و تجربه ایشان داشتم، به وی رای دادم و این موضوع را هم علناً اعلام کردم. رئیس‌جمهور سابق افغانستان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رای‌دادن به غنی، پس از گذشت یک سال از تشکیل حکومت وحدت ملی، شروع به انتقاد کرده، گفت: من در مسائل حکومت‌داری و داخلی دخالتی نمی‌کنم اما وقتی مساله منافع مردم افغانستان باشد، اعتراض می‌کنم. کرزی گفت: امضای تفاهم‌نامه سازمان امنیتی پاکستان و اداره امنیت ملی افغانستان و مفاد آن، با منافع ملی و دموکراسی مردم افغانستان هیچ نسبتی ندارد و  هر روز مردم کشور توسط ISI کشته می‌شوند. وی افزود: سازمان اطلاعاتی پاکستان به دنبال تفرقه‌اندازی بین مردم افغانستان و تضعیف روحیه آن‌ها است و تا زمانی که ISI دوستی خود را به افغانستان ثابت نکند، همکاری با این سازمان بر خلاف منافع ملی مردم کشور است. رئیس جمهور سابق افغانستان در ادامه این مصاحبه با تأکید بر اظهارات سابق خود مبنی بر اینکه مردم (وزیرستان) پاکستان در افغانستان، مهاجر نبوده و صاحب این خاک هستند، گفت: از روزی که دیورند بر مردم افغانستان تحمیل شد، آن‌ها آن را نپذیرفتند. کرزی گفت: افغانستان در عین حال که دیورند را قبول ندارد، بر سر این موضوع با پاکستان بنای جنگ ندارد. وی افزود: مشکل دیورند به قرن 20 یا 21 باز نمی‌گردد بلکه مشکل غصب زمین است؛ قسمتی از خانه افغانستان توسط انگلیسی‌ها به زور گرفته شده و تعدادی از مردم کشور ما به اجبار جزء خاک کشور دیگری شده‌اند. رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: گفت‌وگو با پاکستان در مورد دیورند، به معنای تسلیم و شکست است. کرزی در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر هم‌دستی وی با هند بر خلاف منافع این کشور  گفت: طبعاً کسانی که آرزوی تسخیر افغانستان را داشتند، از من خوششان نمی‌آید. وی افزود: با این حال من مردم پاکستان را دوست دارم و خواهان بهترین رابطه با آنها هستم. رئیس جمهور سابق افغانستان در ادامه دیدگاه‌های خود را راجع به طالبان اعلام کرد و گفت: من طالبانی را که آدم کشته و جرم مرتکب شده‌اند را محاکمه کردم اما افرادی که توسط آمریکایی‌ها برای اجرایی‌کردن اهداف این کشور به کار گرفته شده بودند را آزاد کردم. وی افزود: آرزویم این است که طالبان خود را از پنجه استثمار خارجی‌ها رها سازند و بدانند که اقداماتشان به نفع خاک افغانستان نیست. کرزی در ادامه این مصاحبه در خصوص عدم امضای توافق‌نامه امنیتی با آمریکا گفت: من از آمریکایی‌ها خواستم تا ابتدا پروسه صلح در افغانستان را تضمین کنند. رئیس جمهور سابق افغانستان ادامه داد: آمریکا هر روز از یک طرف می‌گوید که جنگ در افغانستان از سوی پاکستان مدیریت می‌شود و سازمان اطلاعاتی این کشور با تروریست‌ها همکاری می‌کند، از سوی دیگر هر ساله صدها میلیون دلار به ISI کمک می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.