خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

بازتاب لغو تحریم های ایران در رسانه های پاکستان

پس از اعلام رسمی اجرای برجام و لغو تحریم های ایران، خبر این رویداد تاریخی در صدر اخبار همه رسانه های پاکستان قرار گرفت. سایت های اینترنتی پاکستان خبر آغاز اجرای برجام و لغو تحریم ها را برجسته کردند و شبکه های خبری نیز این خبر را برای ساعاتی به عنوان خبر یک بخش های خبری خود پخش کردند.

روزنامه انگلیسی زبان "داون" از این رویداد، به عنوان یک رویداد تاریخی نام برد و نوشت: بدنبال اثبات همکاری ایران و عمل به تعهدات خود در قبال توافق برجام، تحریم ها علیه این کشور به یکباره لغو شد. رادیو دولتی پاکستان هم ضمن اعلام خبر لغو تحریم ها، به موضوع توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان پرداخت. این رسانه دولتی پاکستان همچنین اعلام کرد میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد و شرکت های بین المللی که از تجارت با ایران منع شده بودند، می توانند بار دیگر به یک بازار بزرگ دست یابند.
 سایت اینترنتی روزنامه "اکسپرس تریبون"هم با اشاره به خبر لغو تحریم های ایران نوشت که توافق ایران و گروه 1+5 سرانجام وارد مرحل اجرایی شد و زنجیر تحریم ها علیه ایران گسسته شد. به نوشته اکسپرس تریبون، رئیس جمهور ایران پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها در صفحه توییتر خود عنوان کرد: انتخابات سال 2013 ایران، کمک کرد تا تلاش های دیپلماتیک با قوت و توانمندی بیشتری به پیروزی برسد و این یک پیروزی با شکوه برای ملت صبور ایران است. اکسپرس تریبون همچنین به نقل ازاظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در وین بازتاب داد: ایالات متحده، دوستان و متحدان ما در خاورمیانه، آسیا و در کل جهان از امروز امن تر هستند زیرا تهدید سلاح هسته ای ایران کاهش می یابد.
خبرگزاری رسمی دولت پاکستان هم ضمن پرداختن به این خبر، به استقبال "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل از این رویداد مهم و ابراز خرسندی او از لغو تحریم ها پرداخت. شبکه خبری "سما تی وی" هم اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل از اجرا شدن توافق برجام به عنوان یک گام بلند توصیف کرده و اظهار امیدواری کرده است که این رویداد بزرگ به ثبات منطقه ای کمک کند.
خبرگزاری نیوز پاکستان هم نوشت: ایران پس از سال ها انزاوی اقتصادی توانست از تحریم های فلج کننده خارج شود و در تعامل با قدرت های جهانی، برنامه های هسته ای خود را نیز محدود ساخت. همچنین نشانه مهم دیگر در کاهش تنش ها میان غرب و ایران خصوصاً روابط دیپلماتیک میان تهران-واشنگتن، مبادله زندانیان بود که غیر منتظره قلمداد می شود.
نیوز پاکستان با اشاره به آینده ایران پس از لغو تحریم ها نوشت: مردم ایران که در اثر تحریم ها دچار مشکلات شدید اقتصادی شده‏اند و در طول پنج سال گذشته تحریم های بین المللی علیه تهران شدت بیشتری گرفته بود و در حال حاضر با کاهش صادرات نفت این بحران به بالاترین سطح خود در حال نزدیکی است، لغو تحریم ها به عنوان یک سوپاپ اطمینان باعث جلوگیری از فشار بیشتر بر اقتصاد ایران خواهد شد. تقویت اقتصاد ایران می تواند تعادل ژئوپلیتیکی در خاورمیانه را تغییر دهد و به متحدان شیعه ایران در منطقه کمک کند. قطعاً رقبای ایران در منطقه و بویژه عربستان سعودی از این وضعیت راضی نخواهد بود.
خبرگزاری دنیا نیوز پاکستان هم نوشت: پس لغو تحریم های هسته ای ایران، پاکستان می تواند با اجرای پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان، کمبود خود به انرژی گاز را کاهش دهد و وعده های خود به تهران را عملی سازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.