خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

چین: گشت‌زنی‌های کشورهای بیگانه در دریای جنوبی چین ممکن است فاجعه بیافریند

یک مقام نظامی چینی درخصوص گشت‌های دریایی که کشورهای بیگانه تحت عنوان «آزادی دریانوردی» در دریای جنوبی این کشور انجام می‌دهند، هشدار داد.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی چین روز دوشنبه هشدار داد گشت‌های دریایی که کشورهای بیگانه تحت عنوان آزادی دریانوردی در دریای جنوبی چین انجام می‌دهند ممکن است منجر به بروز یک فاجعه شود.

ادمیرال سان جیانگو، جانشین رئیس ستاد مشترک کمیسیون مرکزی نظامی چین، در سخنانی که پشت درهای بسته و در نشستی در پکن بیان کردف گفت موضوع آزادی دریانوردی، مسئله‌ای ساختگی است که از طرف کشورهای خاصی درباره آن تبلیغ می‌شود.

وی گفت: «آزادی دریانوردی چه زمانی در دریای جنوبی چین نقض شده است؟ هیچگاه، نه در گذشته و نه در حال. در آینده نیز تا زمانی که هیچکس به دنبال فریبکاری نباشد، مشکلی ایجاد نخواهد شد.»

این نظامی ارشد چینی افزود پکن بزرگ‌ترین نفع را از بحث آزادی دریانوردی در دریای جنوبی چین می‌برد و به همین جهت اجازه نمی‌دهد کسی به این امر لطمه بزند.

وی با این حال افزود: «چین همواره با آزادی دریانوردی نظامی که با خود تهدید نظامی به همراه دارد، مخالفت کرده است زیرا این امر حقوق بین الملل را در دریا به چالش می‌کشاند و به آن بی‌احترامی می‌کند. این نوع آزادی دریانوردی، برای آزادی دریانوردی در دریای  جنوبی چین، مخرب است و حتی می‌تواند نتایج مصیبت باری داشته باشد.»

وی با اشاره به حکم دادگاه لاهه گفت نیروهای مسلح چین باید با توجه به این حکم به تقویت توانایی‌های خود بپردازند «تا زمانی که مسائل جدیت یافت، ارتش در لحظه آخر بتواند نقشی سازنده در دفاع از منافع ملی و حق حاکمیت ایفا کند.»

چین ضمن خودداری از قبول حکم اخیر دادگاه دائم حکمیت مستقر در لاهه درباره دریای جنوبی چین ، آمریکا را به دامن زدن به تنش‌ها در این منطقه راهبردی متهم می‌کند. این دریا، آبراهه‌ای مهم است که سالانه پنج هزار میلیارد دلار از تجارت جهانی از آن عبور می‌کند.

آمریکا نزدیک جزایر تحت کنترل چین، گشتزنی‌های دریایی را تحت عنوان آزادی دریانوردی انجام داده است. این مسئله خشم چینی‌ها را در پی داشته است. پکن نیز در حال تقویت حضور نظامی خود در دریای جنوبی چین  است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.