خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

اسناد همکاری پاکستان با گروههای تروریستی و تلاش برای ترور رهبران شیعه

رحمت ا... نبیل رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان، با انتشار مقاله ای که در دسترس رسانه ها قرار گرفته، تعدادی “اسناد و مدارک" را که نشان می دهد دستگاه اطلاعاتی و ارتش پاکستان حمایت و همکاری های مالی با شبکه حقانی و گروه طالبان داشته، فاش نموده است.

رحمت ا... نبیل با افشای برخی اسناد مربوط به مداخله پاکستان در حملات تروریستی که در خاک افغانستان صورت می گیرد، تاکید نموده که دستگاه اطلاعاتی پاکستان به شدت از شبکه تروریستی حقانی حمایت می کند. به گفته وی؛ نظامیان پاکستانی پیش از آغاز عملیات ضرب غضب در وزیرستان شمالی، تعدادی از فرماندهان و افراد وابسته به شبکه حقانی(عطا محمد و حافظ لقمان‎ا... از فرماندهان گروه زر محمد از اعضا شبکه حقانی) را به مکان های امن(کمپ نظامی واقع در دته‎خیل میرانشاه) انتقال دادند و همچنین تجهیزات و تسهیلات دیگر را برای آنها فراهم ساختند. نبیل در ادامه می افزاید: پاکستان در سال ۲۰۱۴ (شش روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان)، بدون اطلاع قبلی و به طور یکجانبه عملیاتی «موسوم به ضرب غضب» را در وزیرستان شمالی راه اندازی کرد و هدف از این عملیات نیز بدتر ساختن وضعیت امنیتی در افغانستان بود. در واقع با راه اندازی این عملیات، نظامیان پاکستانی مسیرهایی مانند کوتل شاه سلیم، توپ‌خانه و راه‎هایی که به پکتیکا، ننگرهار، کنر و نورستان وصل می‎شود را باز نمودند تا مخالفان مسلح، به افغانستان سرازیر شده و پروسه انتخابات را مختل کنند.
بنابه گفته  نبیل؛  هم اکنون بیش از ۵۱ گروه تروریستی در خاک پاکستان فعال بوده و این گروه ها از میان 150 هزار مدرسه دینی موجود در آن کشور که مروج افکار افراطی می باشند، سرباز گیری می کنند. حمایت پاکستان از شبکه تروریستی حقانی برضد افغانستان در حالی صورت می گیرد که دستگاه اطلاعاتی این کشور، از لشکر طیبه نیز برای گرم نگه داشتن سنگر جنگ با هند، حمایت می کند.
در بخش دیگری از این اسناد آمده است که دفتر مرکزی ISI در نامه ای، از افرادی که عملیات حمله به بخش نظامی فرودگاه کابل را سازماندهی و اجرا نموده اند، تقدیر نموده و دستور داده شده که به حاجی خلیل حقانی، حاجی حکیم ولسوال، قاری ظاهرشاه و مولوی حکیم، مبلغ دو و نیم میلیون کلدار پاکستانی پرداخت شود. همچنین دفتر ISI در کویته، با ارسال یادداشتی به دفتر مرکزی این اداره در اسلام آباد، پیش شرط های اعضای شورای کویته طالبان را که قرار است با حکومت افغانستان مذاکرات صلح را آغاز ‎کنند را مشخص ساخته است.
لازم به تاکید است که بر اساس مدارک ارائه شده از سوی رحمت ا... نبیل؛  سازمان اطلاعاتی پاکستان(ISI) طی یاداشت رسمی در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۱۵ ، به تروریست ها ماموریت داده است تا رهبران اهل تشیع افغانستان را در استان های هرات، کابل و فراه، ربوده و یا آنها را از بین ببرند. در همین راستا افراد وابسته به شبکه اطلاعاتی پاکستان برای شخصی به نام "توریالی" (مسئول یکی از گروه‎های تروریستی در منطقه اکوره ختک)، سلاح و تجهیزات تهیه کرده اند تا وی رهبران اهل تشیع در افغانستان را ربوده و یا ترور کند.
این اسناد همچنین گویای آن است که سازمان اطلاعاتی پاکستان، به افراد تحت نفوذ خود دستور داده است که از راه ها و شیوه های مختلف، میان اقوام افغانستان اختلاف ایجاد کرده و آن را تشدید نمایند.
رحمت ا... نبیل در پایان نتیجه گیری نموده که پاکستان به سیاست‎های چندگانه اش در سه عرصه در افغانستان ادامه می‎دهد؛
1. تجهیز طالبان و دیگر گروه‎های مخالف مسلح(با هدف تشدید جنگ در افغانستان)
2. ایجاد و تشدید اختلافات میان اقوام مختلف افغانستان
3. ایجاد فضای بی ‎اعتمادی میان سیاستمداران افغان و رخنه کردن در ادارات و بدنه دولت افغانستان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.