خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

ترویج وهابیت در مدارس دینی پاکستان

به گزارش وب سایت بیزینس استاندار هند، "کریس مرفی" عضو مجلس سنای آمریکا با ایراد سخنرانی در اتاق فکر شورای روابط امورخارجه امریکا گفت: بیست وچهار هزار مدرسه دینی در پاکستان وجود دارند که توسط عربستان سعودی تغذیه مالی و ایدئولوژیکی می شوند.

وی افزود: ایالات متحده باید به اقدامات عربستان در حمایت از اسلام‏گرایان رادیکال پایان دهد چون پول های دولت ریاض منجربه پرورش تروریسم و نفرت در منطقه شده است.
عضو مجلس سنای آمریکا گفت: در سال 1956، فقط 224 مدرسه در پاکستان وجود داشت اما امروز بیش از 24 هزار مدرسه مذهبی وجود دارد. آنها فقط افراط گرایی و خشونت را تبلیغ نمی‏کنند بلکه جزئی از برنامه های سازمانی و منابع انسانی گروه های نظیر القاعده و دولت اسلامی (داعش) هستند. وی اذعان داشت: هزاران مدرسه دینی در پاکستان که از سوی عربستان حمایت معنوی و مالی می شوند؛ باعث عدم تحمل مذهبی در پاکستان شده است. به گفته این سناتور امریکایی این مدارس دینی احساسات ضد شیعی و ضد غربی را ترویج می دهند.
"کریس مرفی" عضو مجلس سنای امریکا در ادامه سخنرانی خود افزود: عربستان از سال 1960 تاکنون یکصد میلیارد دلار در مراکز ، مساجد و مدارس دینی مختلف در سطح جهان به ویژه در پاکستان جهت گسترش اسلام وهابی هزینه کرده است. وی در مقایسه ای با استناد به اظهارات پژوهشگران سیاسی، هزینه های تبلیغاتی اتحاد جماهیر شوروی سابق برای گسترش ایدئولوژی کمونیستی بین سال های 1920 تا 1991 را هفت میلیاردر دلار تخمین زد.
وی در پایان افزود: با توجه به جنبه های مثبت اتحاد آمریکا با عربستان سعودی، ما دیگر نمی‏توانیم به همکاری ها در قالب مبارزه علیه افراط گرایی اسلامی ادامه دهیم و واشنگتن باید حمایت از عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن را به حالت تعلیق در آورد؛ حداقل تا زمانی که ما اطمینان پیدا کنیم که کمپین مبارزه با دولت اسلامی و القاعده منحرف نشده و ریاض ترویج ایدئولوژی وهابیت در کشورهای مختلف و منطقه را ادامه نمی دهد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.