خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

روابط هند و آمریکا با انتخاب ترامپ

ضمن نشر خبر تبریک نریندر مودی نخست وزیر هند به دانلد ترامپ بابت انتخاب وی به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، به بررسی روابط هند و آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ پرداخت.

مودی روز چهارشنبه با تبریک پیروزی دانلد ترامپ نامزد حزب جمهوری¬خواه به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، آمادگی دهلی¬نو را برای گسترش روابط با آمریکا در همه زمینه ها اعلام کرد. مودی در حساب خود در توئیتر نوشت هند مشتاقانه در انتظار همکاری بیشتر با آمریکا است. در ادامه این توئیت اضافه شده است به نظر می رسد که شرایط برای توسعه روابط هند و آمریکا فراهم شده است.
دانلد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود در صورت پیروزی روابط دفاعی و استراتژیک با هند را توسعه می دهد. وی درجمع آمریکایی های هندی تبار افزود من طرفدار هندوها هستم.
بسیاری از رسانه ها و فعالان سیاسی روز گذشته انتخاب هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها را به عنوان رئیس جمهوری به نفع هند دانسته بودند. این افراد با اشاره به توسعه روابط هند و آمریکا در دوران باراک اوباما اظهار کردند ممکن است که نامزد جمهوری¬خواهان اهتمام لازم را برای گسترش روابط با هند نداشته باشد.
از طرفی مواضع و سخنان دانلد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی در خصوص بازپس گیری مشاغل از خارجی ها و توجه ویژه به سرمایه گذاری داخلی باعث نگرانی هندی ها شده است. این سیاست ها در صورت اجرا، می تواند برنامه ”ساخت هند” که در آن آمریکایی ها سرمایه گذاری وسیعی در بخش های فناوری و انرژی تجدید پذیر کرده اند را با مشکل مواجه کند.
کارشناسان، معطوف شدن توجه آمریکا از مسائل خارجی به داخلی را باعث قدرتمند شدن هرچه بیشتر چین رقیب بزرگ منطقه ای هند می دانند. ”میرا شانکار” سفیر اسبق هند در آمریکا با اشاره به مشکلاتی که در دوره ترامپ ممکن است در روابط هند و آمریکا ایجاد شود خاطرنشان کرد با اجرای سیاست حفاظتی از سوی ترامپ ممکن است که هندی ها در خصوص دریافت روادید و مهاجرت به آمریکا با مشکل مواجه شوند. وی خاطرنشان کرد برنامه ترامپ برای سرمایه گذاری در داخل و جلوگیری از سرمایه گذاری در خارج از کشور می تواند سیاست ”ساخت هند” مودی را با مشکل مواجه کند. به گفته وی، ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی، شرکت های این کشور که در خارج سرمایه گذاری کنند را تهدید به جریمه کرده است.
شانکار در خصوص سیاست آمریکا در آسیای غربی گفت که با تغییر رئیس جمهوری آمریکا، سیاست های مداخله جویانه این کشور در کشورهایی مانند لیبی و عراق متوقف می شود. وی تصریح کرد ترامپ ممکن است با برقراری روابط بهتر با روسیه، باعث ایجاد جنگی متحد تر علیه داعش شود.
”شیام ساران” رئیس اسبق کمیته مشاوران امنیت ملی هند گفت نکته مثبت انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برای هند، احتمال تقویت همکاری راهبردی با دهلی¬نو است. وی افزود اختلاف های کمی میان دولت هند و ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی وی وجود داشته است.
ساران در خصوص سیاست آمریکا در خصوص چین گفت که روابط چین و آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ بسیار حساس خواهد بود. وی افزود ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که از توافق های همکاری با کشور های آسیایی خارج خواهد شد و به خزانه داری آمریکا دستور خواهد داد تا چین را یک کشور تهدید کننده ارز معرفی کند. این سخنان ترامپ در صورت عملی شدن می تواند بر روابط ایالات متحده با چین تاثیر منفی بگذارد که این امر به نفع هند در بازار های جهانی خواهد بود.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این گفته ترامپ که آمریکا نمی تواند پلیس تمام جهان باشد تصریح کرد این سیاست باعث خواهد شد که آمریکا از منطقه آسیا و اقیانوسیه عقب نشینی کند و این سیاست فضایی را برای قدرت گرفتن بیشتر چین مهیا خواهد کرد. وی افزود قدرت گرفتن چین در منطقه امری نگران کننده برای هند و دیگر کشور ها است. ساران یکی از دیگر از نتایج مستقیم این سیاست را بی توجهی آمریکا به حمایت چین از پاکستان و مسائل منطقه دانسته است . باید دید همانطوری که دانلد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا در تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد آمریکا در دوران رئیس جمهوری وی از میزان حضور و دخالت در کشورهای دیگر می کاهد و بیشتر به مسائل داخلی معطوف می شود. منطقه آسیای غربی و شبه قاره در دوران هشت ساله ریاست جمهوری دمکرات ها شاهد افزایش تنش، درگیری و رشد تروریسم و گروههای تکفیری و صهیونیستی بود. از سوی دیگر آمریکا با دامن زدن به اختلاف های منطقه بین هند وچین , هند و پاکستان و افغانستان باعث ادامه ناامنی و بی ثباتی در منطقه شده است. به نظر می رسد درصورتیکه آمریکا نگاه خود را از مسائل خارجی به داخل معطوف و دست از حمایت گروههای تروریستی و تکفیری بردارد منطقه می تواند روی آرامش را به خود ببیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.