خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

اختلاف با پاکستان بر سر رود سند

خبرگزاری هیندو نوشت اختلاف هند و پاکستان در خصوص اشتراک آب رودخانه سند با شکایت اسلام¬آباد از دهلی¬نو، به دادگاه داوری بین المللی کشیده شده است.

تنش بین هند و پاکستان که از چند ماه گذشته به علت خشونت های کشمیر و حمله شبه نظامیان به طور بی سابقه ای افزایش یافته، باعث تهدید مقامات هندی در خصوص ایجاد تغییراتی در ورودی آب رودخانه سند شد. نریندر مودی نخست وزیر هند به دنبال حمله شبه نظامیان به شمال کشمیر و متهم شدن پاکستان به حمایت از شبه نظامیان، در نشستی با اعضای هیات دولت از احتمال تغییراتی در مفاد قرارداد سرچشمه های آب سند سخن گفت. وی افزود آب و خون نمی تواند همزمان با هم جریان داشته باشد.
نریندر مودی نخست وزیر هند هفته گذشته برای بررسی پیمان رودخانه سند با مقامات بلند پایه این کشور دیدار کرد. در این جلسه مقامات هندی پیشنهاد کردند که هند باید تا زمانی که بانک جهانی موضع خود را در برابر پاکستان تغییر نداده به طور کامل از دادگاه داوری خارج شود.
کارشناسان هندی نیز اعلام کردند که این کشور با استفاده بیشتر از آب رودخانه سند و یا لغو معاهده آب می تواند همسایه غربی خود را تحت فشار قرار دهد. پاکستان این اقدام هند را به منزله اعلام جنگ با این کشور تلقی کرده و به بانک جهانی در خصوص این تصمیم هند شکایت کرد. بانک جهانی نیز که در خصوص امضای پیمان سند نقش اصلی را ایفا کرده از درخواست پاکستان برای تشکیل دادگاه داوری بین المللی حمایت کرده است . هند با انتقاد از طرفداری بانک جهانی از پاکستان، خواستار تشکیل یک کمیته بی طرف برای حل اختلافات خود با پاکستان در خصوص اختلاف در زمینه اشتراک آب رودخانه سند شده است.
ویکاس سواروپ سخنگوی وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم بانک جهانی در طرفداری از پاکستان غیر قابل قبول است. وی با بیان اینکه هند نمی تواند اقدام غیر قانونی بانک جهانی را بپذیرید خاطرنشان کرد این اقدام بانک جهانی کارآمدی پیمان”سندطاس” را زیر سوال برده است. در بیانیه وزارت امور خارجه هند که چند ساعت پیش از انتخاب داوران از سوی بانک جهانی منتشر شد آمده است اختلاف هند و پاکستان در خصوص پیمان ”سندطاس” امری دوجانبه و مربوط به دو کشور است. درادامه این بیانیه اضافه شده است هند خواستار دخالت کمیته دائمی سندطاس و یا کارشناسان بی طرف برای حل این اختلاف ها شده است. به گفته مقامات هندی، تصمیم بانک جهانی در تایید ادعاهای پاکستان، اختلاف های دهلی¬نو و اسلام¬آباد در خصوص پیمان رودخانه سند را به یک مسئله بین المللی تبدیل کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.