خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

خورشیدافغانستان

اخبار افغانستان

هزاران زن وکودک در کشور معتاد به مواد مخدر هستند

وزارت صحت عامه، شمار زنان و کودکان افغانی که به مواد مخدر معتاد هستند را بیش از ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

 یک بیمارستان برای درمان زنان وکودکان معتاد به مواد مخدر در غرب کابل در ساحه کوته سنگی به ظرفیت ۱۵۰ بستر از سوی وزارت های مبارزه با مواد مخدر، صحت عامه و کار وامور اجتماعی افتتاح شد.
فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه درجریان افتتاح این بیمارستان به رسانه ها گفت که در حال حاضر سه میلیون تن در افغانستان معتاد به مواد مخدر می باشند که ازاین میان صد هزار آن کودکان و حدود هشت صد هزار تن دیگر زنان می باشند.
وی افزود:" یکصد هزار کودک و ۶۵۰ تا ۸۰۰ هزار نفر خانم ها معتاد به مواد مخدر هستند واین مرکز برای تداوی خانم های معتاد و اطفال که آینده این کشور هستند بسیار مفید است".
وزیر صحت می گوید که دراین مرکز به کودکان آموزش داده می شود و برای خانم ها نیز برنامه های وقایوی روی دست گرفته شده است.
آقای فیروز می گوید که تا زمانی کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان موجود باشد هرگونه مبارزه علیه این پدیده نتیجه ای مثبت در پی نخواهد داشت.
وزیر صحت روی جلوگیری و درمان معتادان در کشور تاکید کرد اما گفت که باید همه مردم، علما، رسانه ها و حکومت برای محو و ازبین بردن این پدیده شوم دست به دست هم داده و علیه این پدیده خانمان سوز مبارزه کنند.
همچنان سلامت عظیمی، وزیر وزارت مبارزه با مواد مخدر نیز تاکید کرد که مشکل مواد مخدر در افغانستان مشکل جهانی بوده و تا زمانی که کشورهای جامعه جهانی برای محو آن اقدام نکنند افغانستان به تنهایی موفق به این کار نخواهد شد.
او گفت که این وزارت با همکاری وزارت خانه های دیگر برنامه دارد که تعداد مراکز درمانی معتادان در سرتاسر کشور افزایش داده و تعداد زیادی از معتادان را از سطح شهر ها جمع آوری سازد.
نسرین اوریاخیل، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی نیز گفت که اکثریت مردم بخاطر بیکاری، معتاد به مواد مخدر شدند.
او گفت که برای جلوگیری کسانی که پس از درمان دو باره به مواد مخدر رو می آورند باید برنامه های کاریابی روی دست گرفته شود.
رولاغنی، بانوی اول کشور که درساخت این شفاخانه نیز سهیم است در پیامی گفت که جنگ و ناامنی های فعلی در افغانستان ناشی از مواد مخدر می باشد.
خانم غنی درپیام خود از علما و رسانه ها خواست که از اضرار مواد مخدر به مردم آگاهی دهی نموده و دهاقین را برای کشت بدیل تریاک در کشور تشویق کنند.
گفتنی است که دراین بیمارستان، خانم های زیادی که هر کدام ۴ تا ۵ کودک همراه خود دارند فعلا بستری هستند.
یک خانم معتاد به مواد مخدر به خبرگزاری جمهور گفت که درحدود ۱۵سال از مواد مخدر مثل؛چرس، شیشه و هیروین استفاده کرده است.
او چگونگی معتاد شدنش را این گونه شرح میدهد:" حدود ۱۴تا ۱۵سال مواد استفاده کردم، مثل چرس، شیشه، هیروین و تریاک، این مواد را بخاطری فقر وتنگدستی کشیدم تا دلم یخ کند اما ندانستم که این بلای است که زندگیم ام را تباه می کند".
یک خانم دیگر که باشنده اصلی ولایت هرات است و با سه فرزندش به این بیمارستان انتقال داده شده گفت:" اول شوهرم چرس می زد در خانه، خانه پر از دود می شد، من و بچه هایم سر درد میشدیم بعد از چند مدتی خودم نیز علاقمند شدم هر روز می کشیدم با شوهرم یک روز که بسیار زیاد گیچ شدم به بچه هایم هم دادم بعد از آن آنها نیز عادت کردند بعد شوهرم از هرات فراری شد ما را رها کرد آمدیم کابل و من بخاطری خرید مواد دست به گدایی زدم و کم کم رفتم زیر پل، وقتی مادرم خبر شد من را از زیر پل بیرون کشید و به داکتر معرفی کرد".
فضای بیمارستان درمان زنان وکودکان معتاد توآم با غم و خوشحالی بود، دراین بیمارستان افراد سالم از دیدن وضعیت کودکان خرد سن تا زنانی که ۱۴سال درس خوانده اند، ناراحت و غمگین می شوند اما معتادان که پس از ماه ها وسالها بعد در یک فضای دور از مواد کشنده مخدر تحت تداوی قرار می گیرند فضای جالب و خوش آیند است.
یک کودک ۶ساله معتاد که در دستش یک شاخه ای گل داشت میگفت :" زیر پل هوای کثیف داشت آنجا همه طرف ما نگاه می کرد ولی اینجا غذای خوب و میوه برای ما میدهد گل میدهد".
گفتنی است که در افغانستان بیش از ۳میلیون تن معتاد به مواد مخدر هستند و دراین کشور کشت، تولید و قاچاق آن به شکل گسترده صورت میگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.